Open brief aan de Nederlandse Spoorwegen

Ik geloof er niet meer in. Ik kan niet meer geloven dat de overheid ècht wil dat er een einde komt aan het fileprobleem en dat Nederlanders meer en vaker gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Het is al lang niet toegestaan om je fiets mee te nemen tijdens de spits waardoor grote groepen mensen beter met de auto kunnen gaan. Net als ik, als de treinen te vol zitten om mij mee te kunnen nemen.

Beste Aad Veenman en Bert Meerstadt,

Zaterdagochtend stond ik in alle vroegte op treinstation Amsterdam Lelylaan. Ik had een afspraak in de prachtige Stadsbibliotheek van Haarlem, en die is makkelijk te bereiken vanaf het station per fiets. Ik kan erg genieten van reizen met het openbaar vervoer en ik besloot dan ook in plaats van met de auto, lekker met de fiets en trein te gaan. Dus op het treinstation koop ik vervolgens braaf een extra treinkaartje voor mijn fiets.

Op het moment dat de trein aan hoort te komen, gebeurt er niks. Geen trein, geen omroepmelding en eigenlijk niet eens veel verontwaardigde mensen. Alleen een paar mensen die gapend op hun horloge kijken en daarna een bankje opzoeken om maar weer te gaan wachten.

De trein naar Amsterdam Sloterdijk vertrekt over enkele minuten‘, klonk het twintig minuten lang.

En toen de trein eindelijk arriveerde bleek er niet veel plek meer te zijn voor de mensen die op het station stonden te wachten, laat staan mijn fiets. En zo ging het in totaal een uur lang: volgepropte treinen kwamen af en aan en de mensen op het treinstation – steeds in grotere getalen – bleven daar noodgedwongen uit ruimtegebrek staan.

Op het perron werd gesproken over de goederentrein die bijna anderhalve week geleden ontspoorde bij station Amsterdam Muiderpoort. Een systeem is zo zwak als zijn zwakste schakel, en blijkbaar is dat voor het Amsterdamse spoorwegnet een enkele spoorweg in de buurt van Muiderpoort. Weten jullie dat ook weer.

Na anderhalf uur filosoferen met de andere reizigers besloot ik maar weer naar huis te gaan, om alsnog met de auto naar Haarlem te gaan. Dat heeft me uiteindelijk tien euro aan parkeerkosten opgeleverd en natuurlijk bijbehorende brandstofkosten. Ook zou ik de kosten – in totaal €7,80 – voor de twee ongebruikte treinkaartjes vergoed zien.  Het geld kunnen jullie overmaken naar een goed doel met een CBF-keurmerk naar keuze.

Hartelijke groet,

een bezorgde reiziger die de volgende keer naar Haarlem lekker de auto pakt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *