Een credit card aangevraagd via ABN Amro? De kans is groot dat je kredietkaart dan uitgegeven wordt door het bedrijf International Card Services. Is dit een goed, betrouwbaar en professioneel bedrijf? In elk geval heb ik enkele klachten:

International Card Services:

  • Doet niks met suggesties van klanten, of koppelt daar in elk geval niet over terug;
  • Communiceert middels vage sms-berichten en e-mails terwijl er veel phishing-berichten rond gaan en daar ook zelf voor waarschuwt;
  • Beantwoordt geen vragen via Twitter;
  • Stopt met het automatisch incasseren van de maandelijkse bedragen wanneer je één keer onvoldoende saldo hebt;
    • Als je dit als klant niet opmerkt in de e-mail die je ontvangt, dan betaal je een volgende maand je rekening dus niet en kom je in de situatie terecht dat je een (hoge) rente moet betalen;
    • Het is niet mogelijk om de machtiging telefonisch te herstellen: dat moet — opnieuw — schriftelijk;
  • Als een automatische incasso mislukt, dan verzoekt International Card Services (ICS) per e-mail of je het geld over wilt maken naar een ander rekeningnummer dan waar normaal het geld door wordt afgeschreven. Dit zorgt er voor dat je iedere keer uit moet zoeken of het wel écht een rekeningnummer is van ICS, of dat je met een fake e-mail te maken hebt.
  • Als een automatische incasso mislukt, ontvang je éérst een aanbieding voor gespreide betaling (tegen hoge rentekosten) en dáárna pas een e-mail dat het afschrijven van het geld niet gelukt is. Gaat mensen hoge rentekosten aansmeren hier vóór service, of lijkt het maar zo?