De maat is vol. Openbaar Vervoer in Nederland moet aan de verwachtingen van de gebruikers gaan voldoen, terwijl te zien is dat de Nederlandse Spoorwegen allerlei maatregelen neemt om service en gemak af te pakken in ruil voor verdere en onverklaarbare prijsstijgingen, terwijl er honderden miljoenen aan winst genoteerd is, de afgelopen jaren:

Winst Nederlandse Spoorwegen
2008:
€281.000.000,-
2009:
€116.000.000,-

Kaartjes mogen alleen nog maar gekocht worden bij een automaat (óf je betaalt toeslag..) en WC’s op de meeste treinen zijn gesloten. Wil je op het station je behoefte doen? Dan ben je minimaal vijftig cent kwijt, en of je daar een schone WC voor krijgt?.. Dat hangt van het toeval af.

Een groep jonge Nederlanders gaat binnenkort de uitdaging aan om de organisatie van de Nederlandse Spoorwegen “from scratch” opnieuw te ontwerpen. Het plan zal online worden gepresenteerd, en worden overhandigd aan de Nederlandse Spoorwegen en de overheid.

Enkele basisprincipes die terug te zien zullen zijn in het plan:

  • (Gratis) toiletten op stations en in álle treinen.
  • Lounges welke gratis toegankelijk zijn voor langeafstandsreizigers.
  • Bij het kopen van een treinkaartjes dient, op de achterkant, gratis en automatisch de snelste verbinding naar de plaats van bestemming afgedrukt te worden.
  • In- en uitcheckterminals in de treinen: al die hekken en poortjes doen het reizigersplezier geen goeds.
  • Geen afname treinpersoneel en meer ‘rondes’ door de trein waar, net als nu, vervoersbewijzen worden gecontroleerd. Mensen met een chipkaart (gebruik niet verplicht) kunnen in- en uitchecken bij hun stoel, waardoor groen teken boven stoel verschijnt, waardoor treinpersoneel weet dat de betreffende persoon niet gecheckt hoeft te worden.
  • Omroepteksten worden niet langer volgestopt met NLP-technieken: als een trein vertraagd is, dan heeft een trein gewoon vertraging, in plaats van “..vertrekt 15 minuten later”. Reizigers ervaren de nieuwe omroepteksten als betuttelend (“wegens geplande werkzaamheden, geen treinverkeer..”).
  • Gratis internet op álle treinstations en in álle treinen, eerste én tweede klas.
  • Gebruik lege oude/afgeschreven treinstellen als fietscoupé met fietsenrekken. Minimaal 1 per trein op een vaste plek in de treinopstelling, zodat fietsers alvast klaar kunnen gaan staan op het perron.
  • Een fiets meenemen met de trein moet buiten de spits om volledig gratis zijn, tijdens de spits mag slechts een reductietarief gerekend worden.
  • GSM-signaalversterkers in alle treinen. Zo wordt bellen aan boord van een trein kwalitatief beter (minder uitval verbinding, beter geluid) maar ook goedkoper (alle telefoons aan boord van een trein, hoeven niet telkens verbinding te maken met een andere zendmast, gedurende de reis – minder gebruik van stroom) en dus milieuvriendelijker. Verder dient de helft van de stiltecoupé’s vervangen te worden door “belcoupé’s” waar mensen vrijuit kunnen en mogen bellen.
  • Als er gestaakt wordt bij leveranciers-bedrijven van de Nederlandse Spoorwegen, zoals schoonmaakbedrijven, dan moet de NS zich inspannen om op te komen van het belang van de reiziger: een veilige en schone reisomgeving. Voor veel treinreizigers maakt de treinreis immers deel uit van het werken en studeren, en dat dient ongestoord plaats te vinden. Een loodgieter die voor een loodgietersbedrijf werkt, gaat ook niet staken in het huis van een ander, waar hij vorige week de leidingen heeft gerepareerd. Áls het al gelegitimeerd is om mee te werken aan dergelijke stakingsacties, dan dienen deze constructief te zijn richting de reizigers.
  • NS en Prorail zorgen in onderling overleg voor voldoende materieel, om te verwachten moeilijkheden in ieder seizoen (sneeuw in de winter, warmte in de zomer) te lijf te kunnen gaan. Dat het treinverkeer dagenlang plat heeft gelegen tijdens de winter van 2009 is funest voor de economie en onbespreekbaar. Zeker als blijkt dat dat door het uitschakelen van waakvlammetjes in verband met onderhoud tijdens een sneeuwstorm is ontstaan. NS-medewerkers die in hun vrije tijd een bijdrage willen leveren aan het oplossen van het problemen (zoals ‘vroeger’ gebruikelijk was) dienen hiervoor op passende wijze beloond te worden.
  • Wisselverwarmingen die op gas werken zijn sowieso niet erg meer van deze tijd.
  • De verkoop van abonnementen voor alle vormen van Openbaar Vervoer dienen digitaal (en volledig geautomatiseerd) aangevraagd kunnen worden.
  • Het gebruik van de trein door in Nederland woonachtige ouderen moet gratis worden gemaakt. Liever gratis in de trein dan door een (semi-)gesubsidiëerde taxi vervoerd, of tot gevaarlijke situaties aan toe op de (snel)weg (denk, met alle respect, aan zondagsrijders). Verder vinden jongeren het leuk om een praatje met ze te maken in de trein, is goed voor de intergenerationele contacten.
  • Eten en drinken aanbieden middels catering-medewerkers is misschien wat duur, maar twee tot vier snackautomaten per trein (dus niet coupé) bestaat vraag naar en kan makkelijk bijgevuld worden, mits assortiment in iedere trein gelijk wordt gehouden.
  • Betere aanduiding van vertragingen (dus nieuwe borden). Via Trein app kun je tot op de minuut zien hoe een vertraging is, dit wordt live bijgewerkt. Borden lopen meestal minuten achter, zijn laat met spoorwijzigingen, en ronden vertraging “voordelig” af (d.w.z. 3 minuten vertraging is geen vertraging; 9 minuten vertraging is 5 minuten vertraging). *WH*
  • Geen belachelijke en onduidelijke extra tarieven vragen voor Fyra, waardoor de bezettingsgraad van die treinen nu 10% is, enorme verliezen worden geleden en deze verbinding failliet zal gaan. Instead, maak die kaartjes nu goedkoop en simpel, en maak mensen verslaafd aan het product, zodat ze nooit meer zonder willen (Zie TGV). Als bezettingsgraad sterk omhoog is gegaan, ga dan differentiëren in prijs d.m.v. een online reserveersysteem (zie wederom TGV). *WH*
  • Ruim voldoende zitplaatsen op stations: zwervers moeten maar op een andere manier weggejaagd worden.
  • In- en uitchecken (OV-chipkaart) én stempelautomaat op ieder perron bij iedere toegangslocatie (lift, (rol)trap).

Een bijdrage leveren? Mail je aanvullingen door naar [email protected], óf laat hieronder een reactie achter, zodat iedereen mee kan lezen!

Disclaimer voor de NS-juristen: deze pagina en de domeinnaam n-s.nl zijn actief in het kader van de voorbereidingen van een papieren protestactie op basis van de grondwettelijke bepalingen en evenzo geldende internationale afspraken op het gebied van vrijheid van meningsuiting en het recht van vereniging. N-S staat voor Nieuwe Spoorwegen, het koppelteken is daarin onderscheidend omdat het verwijst naar vooruitgang en het slaan van bruggen. Het gebruik van het logo van de Nederlandse Spoorwegen is gebaseerd op het citaatrecht, en we hebben uitsluitend goede bedoelingen met dit initiatief. Het staat vrij om met ons mee te denken!