• Automatisering en Digitalisering

    Automatisering en Digitalisering

    Automatisering en digitalisering zijn synoniemen geworden van goedkoper en efficiënter. Goedkoper en efficiënter: welk bedrijf of welke overheid wil dat nou niet in tijden van massabezuinigingen en de zoektocht naar een hogere marge, die al geslaagd is bij een cent per eenheid méér? Als we doorgaan met visieloos automatiseren en digitaliseren, kunnen we op lange termijn alle denkbare banen in onze…

  • Hiërarchische crisis

    Hiërarchische crisis

    Het zijn uiteindelijk de bestuurders die de knoppen van corporates in handen hebben. Ze moeten dus worden benoemd op basis van de waarde die zij de organisatie kunnen leveren, op basis van de wereld waarin we leven. Doorgaans gaan we er vanuit dat de Raad van Bestuur de hoogst haalbare plek is in organisaties, waar…

  • 'Appetite for Ambition', lezing tijdens de opening van het Academische Jaar 2013-2014 van de TU Eindhoven

    'Appetite for Ambition', lezing tijdens de opening van het Academische Jaar 2013-2014 van de TU Eindhoven

    In het openbaar uitgesproken op 2 september 2013, in het Engels, ter gelegenheid van de opening van het Academische Jaar 2013-2014 op de Technische Universiteit Eindhoven – negende jaar op rij de beste Technische Universiteit van Nederland volgens de Keuzegids Universiteiten 2013 –, op verzoek van de vijf studenten van het organiserende comité. Het thema…

  • Big Data en de Lone Wolf

    Big Data en de Lone Wolf

    Zélf informatie verzamelen als organisatie is belangrijker dan ooit. Hoe meer je als organisatie van de wereld begrijpt, hoe beter je producten en diensten zullen aansluiten op de vraag van de consument, hoe groter de kans is dat je marketing daadwerkelijk je toekomstige klant zal bereiken, en hoe beter je in staat bent om bestaande…

  • Niet online willen zijn ‘omdat de buurman dat ook is’

    Niet online willen zijn ‘omdat de buurman dat ook is’

    Bedrijven die online willen ondernemen, moeten van tevoren vooral een heel duidelijk doel hebben. Hoe enthousiast NewTeam-partner Danny Mekić ook is over online ondernemen, bedrijven moeten er niet te snel resultaat van verwachten. Sommige ondernemers worden alleen op internet actief, omdat de concurrent dat ook is. “Dan wordt het middel het doel, maar dan zal je…

  • Innovatie: speedboten en olietankers

    Innovatie: speedboten en olietankers

    Door als olietanker speedboten los te laten kunnen grote organisaties weer innovatiever worden. Tegen een fractie van de kosten. Een ander voordeel is dat zulke start-ups vrij over het water kunnen bewegen, zonder vast te lopen op de zandbank van bestaande belangen van de interne politiek.