Tag: column

  • De functie van functies

    De functie van functies

    Wat hebben een kapitein, kok en timmerman met elkaar gemeen? Ze werken aan boord van een schip, ieder met een eigen taak en eigen verantwoordelijk: het schip besturen, zorgen voor maaltijden en reparaties uitvoeren waar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar in hiërarchie, de kapitein is de baas, en ondanks dat ze allemaal een andere…

  • Laat technologie ons niet regeren, maar voor ons werken

    Laat technologie ons niet regeren, maar voor ons werken

    Meer werkgelegenheid, minder overheidsuitgaven, lagere belastingen. Een grotere en krachtigere economie en een comfortabeler leven voor iedereen. Meer veiligheid. Dat is allemaal mogelijk als technologie de juiste plaats inneemt binnen onze samenleving en de overheid daar ruimte voor maakt. De samenleving dienend, met een vooraf bepaald doel en een duidelijke verwachting – niet als doel…

  • Automatisering en Digitalisering

    Automatisering en Digitalisering

    Automatisering en digitalisering zijn synoniemen geworden van goedkoper en efficiënter. Goedkoper en efficiënter: welk bedrijf of welke overheid wil dat nou niet in tijden van massabezuinigingen en de zoektocht naar een hogere marge, die al geslaagd is bij een cent per eenheid méér? Als we doorgaan met visieloos automatiseren en digitaliseren, kunnen we op lange termijn alle denkbare banen in onze…

  • Hiërarchische crisis

    Hiërarchische crisis

    Het zijn uiteindelijk de bestuurders die de knoppen van corporates in handen hebben. Ze moeten dus worden benoemd op basis van de waarde die zij de organisatie kunnen leveren, op basis van de wereld waarin we leven. Doorgaans gaan we er vanuit dat de Raad van Bestuur de hoogst haalbare plek is in organisaties, waar…

  • Big Data en de Lone Wolf

    Big Data en de Lone Wolf

    Zélf informatie verzamelen als organisatie is belangrijker dan ooit. Hoe meer je als organisatie van de wereld begrijpt, hoe beter je producten en diensten zullen aansluiten op de vraag van de consument, hoe groter de kans is dat je marketing daadwerkelijk je toekomstige klant zal bereiken, en hoe beter je in staat bent om bestaande…

  • Innovatie: speedboten en olietankers

    Innovatie: speedboten en olietankers

    Door als olietanker speedboten los te laten kunnen grote organisaties weer innovatiever worden. Tegen een fractie van de kosten. Een ander voordeel is dat zulke start-ups vrij over het water kunnen bewegen, zonder vast te lopen op de zandbank van bestaande belangen van de interne politiek.