-
·
Hiërarchische crisis
Het zijn uiteindelijk de bestuurders die de knoppen van corporates in handen hebben. Ze moeten dus worden benoemd op basis van de waarde die zij de organisatie kunnen leveren, op basis van de wereld waarin we leven. Doorgaans gaan we er vanuit dat de Raad van Bestuur de hoogst haalbare plek is in organisaties, waar…
-
·
Big Data en de Lone Wolf
Zélf informatie verzamelen als organisatie is belangrijker dan ooit. Hoe meer je als organisatie van de wereld begrijpt, hoe beter je producten en diensten zullen aansluiten op de vraag van de consument, hoe groter de kans is dat je marketing daadwerkelijk je toekomstige klant zal bereiken, en hoe beter je in staat bent om bestaande…
-
·
Innovatie: speedboten en olietankers
Door als olietanker speedboten los te laten kunnen grote organisaties weer innovatiever worden. Tegen een fractie van de kosten. Een ander voordeel is dat zulke start-ups vrij over het water kunnen bewegen, zonder vast te lopen op de zandbank van bestaande belangen van de interne politiek.
-
·
Schijnrealiteit
Mijn eerste vijf jaar als management consultant zitten er op. Toen ik met dat werk begon had ik verwacht op een andere plek in de samenleving, namelijk board rooms, te kunnen gaan werken aan het oplossen van de wereldproblemen waar de politiek het al m’n hele leven over heeft. Gek genoeg tonen de agenda’s van…
-
·
Innovatiehaven
Een baksteen koop je in de winkel, een bijzondere baksteen wordt op maat gemaakt. Maar als we duizend bakstenen nodig hebben bellen we de groothandel en bij een miljoen stuks is het misschien verstandiger een order te plaatsen bij de fabriek zelf. Maar dan heb je alleen nog maar de bakstenen. Het gebouw dat uit…