Regelmatig worden we bij Interlize.NET benaderd door klanten die graag met spoed een domeinnaam vast willen leggen. Soms omdat men liever niet te lang wil wachten met het in gebruik nemen van een bepaalde domeinnaam (en alle leuke dingen die er bij komen kijken: het kunnen uploaden van een website, het aan vrienden of collega’s kunnen laten ‘zien’ van de domeinnaam met bijbehorend leuk e-mailadres, enz.). En een enkele andere keer is het pure noodzaak, zoals vandaag: een marketingcampagne die volgende week start waar nog een domeinnaam voor nodig is.
Uit eigen ervaring en op basis van wat ik van klanten hoor weet ik, dat het bij veel providers lastig is iets met ‘spoed’ gedaan te krijgen. Daar heb ik persoonlijk een hekel aan. De enkele keer dat ik in de telefoon kruip om contact te zoeken met mijn energieleverancier, de Belastingdienst, GSM-provider of andere wachtrij en -muziekrijke partij, gaan m’n haren recht overend staan.
Daarom heeft TNT Post ook een goede klant aan mij: ik kruip weer steeds vaker in de pen in plaats van mijn telefoon.
Vaak wordt het nog erger als ik na twintig minuten eindelijk iemand aan de lijn heb gekregen. In plaats van leedverzachtende woorden wordt het vaak erger gemaakt door opmerkingen als: “daar kan ik u helaas niet mee helpen“, “u wordt binnen zeven werkdagen teruggebeld door mijn collega“, “als u nou even dit en dit formulier in tienvoud uitprint en aangetekend opstuurt“… en zo kan ik nog wel even verder gaan met aanvullingen op dit rijtje.
Gelukkig (voor mij, maar ook voor onze klanten!) werkt het zo niet bij het bedrijf waar ik dagelijks mijn tijd doorbreng. Zo ook vandaag toen we van een klant het verzoek kregen om met spoed een .nl-domeinnaam vast te leggen. De naam moest voor maandag actief zijn. Omdat het een domeinnaam voor een groot elektronicaconcern was ging ik doorvragen, en zo doende kwam ik er achter dat twee andere grote domeinnaamregistreerders eerst waren benaderd en dat ze de klant toen vertelden dat het niet mogelijk was de domeinnaam actief te krijgen voor maandag.
Niet mogelijk? Een domeinnaam registreren kost enkele seconden en na de zonefile update van de registry (in dit geval SIDN) is de domeinnaam bereikbaar voor het grote publiek. Het kan dus wel, alleen hun interne procedures zijn er niet op gemaakt. Jammer voor hun want wij zijn wèl snel!
Maar het kan altijd sneller! Het aardige is nu dat de SIDN afgelopen week heeft bekendgemaakt dat die zonefile updates vanaf nu maar liefst twaalf keer per dag plaats gaan vinden. Dat betekent even praktisch bekeken, dat klanten die bij Domeinbalie.nl hun .nl-domeinnaam registreren via het online systeem, binnen twee uur gebruik kunnen maken van hun naam! Dat is nog eens iets anders dan “u wordt binnen zeven werkdagen teruggebeld door een van mijn collega’s“…..
Geef een reactie