CBP: OV-bedrijven bewaren gegevens reisgedrag in strijd met de wet

Het College Bescherming Persoonsgegevens, het College dat toeziet op de naleving van privacywetten en -regels, is van mening dat verschillende Openbaar Veroersbedrijven schuldig zijn aan het bewaren van reisgegevens van reizigers. Specifiek worden het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB), de Rotterdamse RET, de Nederlandse Spoorwegen en Trans Link Systems (TLS), een joint-venture van verschillende openbaar vervoersbedrijven en de exploitant van het OV-Chipkaartsysteem. Dat werd vandaag bekend gemaakt.

Uit het onderzoek blijkt dat het GVB, het RET en kaartuitgever TLS in strijd met de wet reisgegevens bewaren. De bedrijven bewaren de reisgegevens te lang en beschikken onvoldoende over beleid voor bewaartermijnen. Het College verwacht nu dat er maatregelen worden getroffen om onnodige gegevensverwerkingen en misbruik te voorkomen, onder andere door gegevens te verwijderen zodra zij niet meer nodig zijn voor het gestelde doel: controleren of iemand betaald heeft/bevoegd is om met het Openbaar Vervoer te reizen.

Het onderzoek bij het vervoerbedrijf NS wijst uit dat het studenten niet goed informeert over het in- en uitchecken met een studenten OV-chipkaart: dat is namelijk vrijwillig, maar dat aspect wordt niet prominent uitgedragen door de Spoorwegen. NS verwerkt nu zonder noodzaak reisgegevens van studenten die in- en uitchecken en dat is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). NS geeft daarnaast onvoldoende informatie over wat er gebeurt met de reisgegevens van studenten als zij in- en uitchecken.

Het CBP heeft eerder, in 2005 al – vóórdat het OV-chipkaartsysteem in de lucht was – gewaarschuwd dat OV-bedrijven voorzieningen moeten treffen om onnodige verwerkingen van persoonsgegevens en misbruik te voorkomen. Nu blijkt – sinds de inwerkingtreding van de OV-chipkaart in januari en augustus 2009 – dat de bedrijven hiervan geen werk hebben gemaakt waardoor zij de Wbp overtreden.

Het CBP sluit met de vier rapporten van definitieve bevindingen de onderzoeksfase af. Nu start de handhavingsfase.

Handhaving: last onder dwangsom (boete als het beleid niet verandert)
Door de conclusies in de rapporten, ontstaat nu de mogelijkheid om de betrokken bedrijven een dwangsom op te leggen, zoals het CBP ook van plan is. De vervoerbedrijven en TLS worden nu in de gelegenheid gesteld om in een hoorzitting nogmaals hun zienswijze te geven. Een aantal studenten van rechtswinkel de Clinic had zich gewend tot het CBP met het verzoek onderzoek te doen naar de studenten OV-chipkaart. Naar aanleiding hiervan is het CBP een ambtshalve onderzoek gestart naar de verwerking van persoonsgegevens bij de studenten OV-chipkaart.

Lees de bevindingen van het onderzoek bij GVB Exploitatie te Amsterdam (145 KB)

Lees de bevindingen van het onderzoek bij NS Groep NV te Utrecht (128 KB)

Lees de bevindingen van het onderzoek bij Rotterdamse Elektrische Tram N.V. te Rotterdam (140 KB)

Lees de bevindingen van het onderzoek bij Trans Link Systems B.V. te Amersfoort (129 KB)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *