Vertrouwen

Een samenleving die op drift is, zowel lokaliseert als mondialiseert, met bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe economische modellen en individuen die niet meer zeker zijn dat wat dat ze in 2012 geleerd hebben in 2013 nog steeds klopt.

Een politiek die door de waan van de dag wordt gedwongen de waan van de dag te bedienen en media gaan daar gretig in mee. Het maakt ons onzeker en we hebben het zelf gedaan. In een samenleving die zó onzeker is, wordt zekerheid nagestreefd.

Toen ik bijvoorbeeld op mijn vijftiende mijn eerste bedrijf startte, wisten mijn ouders ook niet waar ze het moesten zoeken maar hadden wel de oplossing voor al mijn vragen. Het was niet zozeer de geur van koffie en appeltaart dan wel het warme gevoel van zekerheid die de uitgenodigde accountant meebracht naar onze keukentafel. En weken en maandenlang hoorde ik mijn ouders vragen: weet je nog wat de accountant daar over zei?

“Zekerheid, met een objectieve blik” stond altijd op de verpakking van de accountant. Maar hoe lang kan zekerheid nog blijven bestaan in die steeds sneller veranderende, complexer wordende wereld? Misschien zijn we op zoek naar zekerheden die aan het verdwijnen zijn..

Maar dat is wat we in steeds meer bedrijven zien gebeuren: de veranderende economische omstandigheden vragen om aanpassingen, maar wie iets aan wil passen terwijl er miljarden euro’s op het spel staan, verlangt naar zekerheid. En dat is waarom steeds meer bedrijven stil komen te staan in hun ontwikkeling en daardoor worden ingehaald door concurrenten, óf vergeten waarom ze zijn opgericht.

Terwijl innovatie juist te maken heeft met onzekerheid en risico’s durven nemen. Dat is bijvoorbeeld waarom enkele van de succesvolste bedrijven ter wereld, bijvoorbeeld in de ict- en computerindustrie, tien jaar geleden nog niet bestonden. Ze durfden iets te doen waar geen zekerheid voor kón bestaan, en toch deden ze het. Als bestaande bedrijven in andere branches niet oppassen dan is zeker niet uit te sluiten dat 2013 hun laatste nieuwjaar zal zijn.

Deze radiocolumn schreef ik op verzoek van Radio 1-programma TROS In Bedrijf.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *