Danny Mekić is management consultant op het gebied van technologie, media, communicatie, ondernemerschap en innovatie. Hij geeft lezingen, doceert en is regelmatig te zien en horen op radio en tv. Als minister van Technologie neemt hij daarnaast deel aan het Schaduwkabinet van ONL voor Ondernemers. Wat ziet hij als de grootste ontwikkelingen waar ondernemers in 2014 rekening mee moeten houden?
‘In de eerste plaats is dat toch echt onze toenemende afhankelijkheid van technologie. Wanneer je alle informatie die je via je telefoon binnenkrijgt in de meest ruwe vorm tot je wilt nemen, heb je een halve bibliotheek per dag nodig om doorheen te bladeren. Vijftien jaar geleden belden mensen een paar minuten per dag in om te kunnen internetten, nu zijn we dag en nacht verbonden. Als je als ondernemer een winkel of een showroom runt, zul je daarom iets moeten bieden wat op een telefoon of laptop niet te vinden is. Veel ondernemers denken dat ze het online aanwezig zijn niet snappen, niet kunnen of dat het te kostbaar is. Maar als je jezelf nu niet afvraagt hoe jouw bedrijf er in die nieuwe wereld uitziet en welke plek je daar over twee jaar wilt innemen, heb je op den duur geen bestaansrecht meer.
Een andere ontwikkeling waar ondernemers niet omheen kunnen, is de roep om innovatie. In een snel veranderende wereld is ‘wat je altijd al zo deed’ niet goed genoeg meer. Je moet proberen een stap verder te zijn dan de ontwikkeling waar je mee te maken hebt. En dat vraagt creativiteit. Een manier om te innoveren is iets wat heel normaal lijkt anders bekijken. Ontwerper, filosoof en kunstenaar Daan Roosegaarde bijvoorbeeld is mede-initiatiefnemer van de ‘snelweg van morgen’, met glow-in-the-dark belijning, dynamische verf, interactief licht en een electric priority lane. ‘Waarom niet op een natuurlijke manier energie verzamelen?’, heeft hij op een bepaald moment gedacht. Ook het smogprobleem benadert hij op zijn eigen, veelbesproken manier. Hij bedacht een speciale stofzuiger die vervuiling op de grond laat neerslaan. Voor ondernemers die willen innoveren zijn een paar dingen belangrijk: investeer in innovatie op het moment dat het goed gaat met je bedrijf. De noodzaak lijkt dan minder groot, maar als je er pas aan toekomt wanneer het slecht gaat, is er geen geld en ben je te laat. Daarnaast doe je er goed aan samen te werken met anderen zonder in elkaars markt of product te snijden. Kijk hoe je elkaar kunt versterken en de markt kunt vormen, in plaats van vanaf de achterbank te reageren. Zichtbaarheid is daarbij echt het devies: treed naar buiten, wees relevant en etaleer je kennis. Mensen en bedrijven die in staat zijn snel te schakelen, hebben en houden een belangrijke rol in de economie.’
Geef een reactie