De Facebook-gevangenis

Wie eenmaal aan een sociaal leven op Facebook begint, komt er héél moeilijk weer vanaf. „Stoppen met Facebook is net als het weggooien van je eigen dagboek”, zegt internetexpert Danny Mekic’. „Je bouwt iets persoonlijks op dat je niet zomaar kwijt wilt.”

Om die reden kunnen vele honderden miljoenen gebruikers dag in dag uit niet meer zonder het sociale netwerk, dat vandaag zijn tiende verjaardag viert. „Vroeger verstuurde je uitnodigingen voor een verjaardagsfeestje per post. Tegenwoordig wijs je op Facebook de vrienden aan die je erbij wilt hebben.”

Het is slechts één van de ontelbare voorbeelden die laten zien wat voor ongekende impact het sociale netwerk het afgelopen decennium op onze samenleving heeft gehad. Zonder Facebook hoor je er niet meer bij. „Daarom is ermee stoppen voor veel mensen zo’n enorme drempel. Je bent in één klap alles kwijt: je foto’s, alle reacties en een overzicht van alle belangrijke momenten in je leven.”

Het hoort bij het breedopgezette plan van Facebook om hét middelpunt van ieders sociale leven te worden én te blijven. Mekic: „Het gaat Facebook niet langer om de hoeveelheid leden. Het ultieme doel is nu om iedere gebruiker zo veel mogelijk tijd op het netwerk te laten doorbrengen. Want hoe meer tijd iemand er spendeert, hoe meer advertenties hij ziet en hoe meer er aan hem wordt verdiend.”

Juist die advertenties zijn voor veel gebruikers een doorn in het oog. Vraag je aan de internetters die dapper genoeg waren om Facebook de rug toe te keren naar hun reden, dan zullen ze negen van de tien keer de grote hoeveelheid reclame noemen.

De grote vraag die de grote bazen van Facebook zichzelf vandaag zullen stellen is: hoe staan we er over tien jaar voor? Bestaan we dan nog? Mekic: ,,Mensen hebben altijd al de behoefte gehad om rond te trekken en te verhuizen. Ze willen nieuwe plekken ontdekken. Dat is op internet niet anders.”

Niet alleen directe concurrenten als Twitter en Google+ zitten Facebook op de hielen. Ook hardwarefabrikanten als Apple vormen een grote bedreiging. Zij veranderen de markt door te zorgen dat gebruikers niet langer op internetsites zitten, maar op apps op mobiele apparaten — zoals brillen of horloges — die gebruikmaken van het internetverkeer.

In haar huidige vorm zal Facebook over tien jaar waarschijnlijk niet meer bestaan, verwacht Mekic. ,,Het gevaar ligt altijd op de loer dat gebruikers je zat worden.”

Dit artikel werd vandaag gepubliceerd in de Telegraaf.

2 reacties op “De Facebook-gevangenis”

  1. Facebook’s verkeer vanuit search begon afgelopen zomer al af te nemen in NL. Dit geldt overigens ook voor Twitter. Zie Google Trends: http://www.google.com/trends/explore#q=facebook%2C%20twitter%2C%20linkedin%2C%20instagram%2C%20snapchat&geo=NL&date=12%2F2007%2073m&cmpt=q

    Het bijzondere is wel dat een voorloper van Google+, Orkut, in Brazilië nog heel veel gebruikt wordt (33 miljoen actieve gebruikers) en al 10 jaar oud is. Google Buzz heeft echter niet lang geleefd. Hyves is ook niet meer, na flink wat jaren gedraaid te hebben.

    Bestaat Facebook nog over 10 jaar? Ja, als het zich weet aan te passen aan de wensen en het gedrag van de gebruikers. In dit geval geldt niet survival of the fittest, maar survival of the most adaptive.

  2. Facebook’s verkeer vanuit search begon afgelopen zomer al af te nemen in NL. Dit geldt overigens ook voor Twitter. Zie Google Trends: http://www.google.com/trends/explore#q=facebook%2C%20twitter%2C%20linkedin%2C%20instagram%2C%20snapchat&geo=NL&date=12%2F2007%2073m&cmpt=q

    Het bijzondere is wel dat een voorloper van Google+, Orkut, in Brazilië nog heel veel gebruikt wordt (33 miljoen actieve gebruikers) en al 10 jaar oud is. Google Buzz heeft echter niet lang geleefd. Hyves is ook niet meer, na flink wat jaren gedraaid te hebben.

    Bestaat Facebook nog over 10 jaar? Ja, als het zich weet aan te passen aan de wensen en het gedrag van de gebruikers. In dit geval geldt niet survival of the fittest, maar survival of the most adaptive.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *