De bank van de toekomst is een open platform

Er is een nieuw tijdperk aangebroken, stelde Danny Mekic’ aan het begin van zijn lezing voor HR specialisten van vijf van de grootste banken van Europa op 10 juni. De systemen die de bouwstenen vormen van onze huidige samenlevingen kregen hun vorm vanuit de industriële revolutie. Technologie heeft zich echter zo snel ontwikkeld dat systemen als vakbonden, pensioenen, politieke partijen en banken steeds meer beginnen te kraken. Technologie maakt het mogelijk om deze systemen op een nieuwe, snellere en makkelijkere manier in te richten.

We zijn als samenleving verslaafd aan technologie geraakt. We kunnen niet meer zonder, meent Danny. Uit experimenten waarin jongeren vierentwintig uur zonder elektrische technologie moesten doorbrengen kwam naar voren in welke mate wij als mens afhankelijk zijn van technologie. Bedrijven en organisaties die zich hier terdege bewust van zijn kunnen pas echt innoveren. Voor banken betekent dit dat de ogen niet gesloten moeten worden voor de startupsector.

FinTech startups zijn jonge bedrijven, startups, die met slim gebruik van technologie financiële diensten leveren. Elke startup kiest slechts één of enkele aspecten van de dienstverlening van klassieke banken en zorgt er dan voor dat zij daarin beter, sneller en goedkoper zijn. Het aantal FinTech startups met een waardering van meer dan een miljard dollar stijgt jaar na jaar exponentieel. Op die manier kleden zij de bankensector laag voor laag uit.

De grootste uitdaging voor banken ligt dan ook in technologie, vindt Danny. Op dit moment geven banken twee keer zo veel geld uit aan filialen als de grootste technologiebedrijven uitgeven aan research & development. Het budget dat banken bovendien aan ICT uitgeven gaat voor 99% op aan het in stand houden van verouderde systemen. Er hoeft volgens Danny dus niet meer geld uitgegeven te worden, maar het moet gewoonweg anders verdeeld worden.

Banken moeten zich volgens Danny meer gaan richten op actief en privacy-vriendelijk helpen met de volgende stap in het leven van klanten in plaats van reactief aanbieden van financiële producten op een manier die elke bank op exact dezelfde manier presenteert. De fundamentele vraag die banken (en elke andere organisatie) zich moet stellen volgens Danny is: wat zullen mijn klanten missen als mijn bedrijf er morgen niet meer is?

De bank van de toekomst is een open platform waar financiële diensten en producten aan gekoppeld kunnen worden. Niet alleen producten of diensten van de bank zelf, zo legt Danny uit, maar zoals Apple’s App Store ook voornamelijk apps bevat die niet door Apple zelf zijn gebouwd.

Om innovatief te zijn moeten organisaties flexibeler zijn dan hun omgeving. Met een leeg vel en grondige kennis van de huidige samenleving en de nieuwste technologieën een nieuwe invulling van de organisatie maken is volgens Danny daarvoor de beste manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *