Veel Nederlanders maken gebruik opslagdiensten zoals Dropbox. Deze diensten bewaren bestanden in ‘de cloud,’ een supercomputer die ergens staat waar alle gebruikers toegang toe hebben. Zij kunnen op ieder gewenst moment hun bestanden opvragen. Wanneer een gebruiker bestanden verwijdert, zet Dropbox ze 30 dagen apart alvorens de bestanden permanent te vernietigen. Onlangs bleek hier echter iets mis te gaan: bestanden die jaren geleden verwijderd waren doken ineens weer op. In de aflevering van Kassa op 4 februari sprak Danny Mekic’ daarover met Brecht van Hulten.
Volgens Danny vernietigt Dropbox verwijderde data niet direct met een duidelijke reden: als een kwaadwillende toegang krijgt tot een account en alle bestanden verwijdert, dan worden die bestanden ook van de computer van de getroffen gebruiker verwijderd. Dropbox zet de bestanden vervolgens apart, zodat de gebruiker de verwijderde bestanden terug kan halen, deelt hij. Het is echter niet de bedoeling dat die bestanden voor altijd op de computers van Dropbox blijven staan. Volgens woordvoerders van Dropbox ging het om een softwarematige fout en heeft alleen de gebruiker zelf toegang gehad tot de bestanden. “Het is opmerkelijk dat Dropbox jarenlang zo veel data van gebruikers apart heeft staan, zonder dat zij dat doorhadden,” vindt Danny. “Dit is de verklaring waar wij het mee moeten doen,” voegt hij toe.
Kan Dropbox aansprakelijk gesteld worden voor deze situatie? Volgens Mekic’ is dat heel lastig, aangezien het om een bedrijf gaat dat gevestigd is in de VS. Bovendien dekt dropbox zich in met uitgebreide arbeidsvoorwaarden die aansprakelijkheid tot een minimum beperken. Desondanks is het een kwalijke zaak, meent hij. Als gebruikers bestanden verwijderen, dan moeten zij erop kunnen vertrouwen dat de bestanden niet meer terugkomen. Het kan immers om gevoelige informatie gaan, voegt Danny toe. Op de website van Kassa geeft Danny Mekic’ tips over hoe mensen het beste met cloudoplossingen om kunnen gaan.
Kijk het fragment hier terug: http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/verwijderde-bestanden-plotseling-terug-in-clouddienst-dropbox
Geef een reactie