Geen gloeilamp voor de medewerkers van Philips

Het eerste wat je leert bij een ehbo-cursus, is dat je bij een ongeluk eerst moet zorgen voor je eigen welzijn alvorens andere mensen te helpen. De gedachte daarachter is simpel: een gezonde hulpverlener is tot meer in staat dan één die crepeert van de pijn en niet 100% kan zorgen. In FD Entrepreneur (23 december, p.15 /Philips Nederland schrapt kerstcadeaus/) viel te lezen dat Hollands Glorie in donkere tijden, Philips, het personeel dit jaar niet voorziet in een kerstcadeau, maar in plaats daarvan een bedrag van €100.000,- doneert aan een goed doel. Namens al het personeel.

Dat lijkt nobel, maar een bedrijf dat al dertig jaar krimpt heeft alleen het personeel om het tij te keren. Hoe komt dat over die hardwerkende vrouwen en mannen? Het niet-geven van een kerstcadeau levert een demotiverende prikkel op.

Juist het personeel dat er in de toekomst voor moet zorgen dat Philips een bedrijf blijft dat een maatschappelijke rol kan blijven vervullen moet het doen zonder kerstpresentje. Niet omdat er bezuinigd wordt, niet omdat het personeel zelf besloten heeft geld te doneren aan een goed doel, maar omdat het geld door de top van het bedrijf overgemaakt wordt naar een goed doel.

Goede doelen steunen is goed, en ik ben er van overtuigd dat Philips dat zeker ook in voldoende mate doet en blijft doen. Maar het personeel, dat mag je in crisistijd niet passeren met kerst.

Dit artikel verscheen in het Financieele Dagblad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *