Zélf informatie verzamelen als organisatie is belangrijker dan ooit. Hoe meer je als organisatie van de wereld begrijpt, hoe beter je producten en diensten zullen aansluiten op de vraag van de consument, hoe groter de kans is dat je marketing daadwerkelijk je toekomstige klant zal bereiken, en hoe beter je in staat bent om bestaande relaties te behouden.
Dankzij zoekmachines is steeds meer informatie op internet te vinden. Om een concurrentievoordeel te behalen, zul je dus beter moeten zoeken dan je buurman. En omdát steeds meer informatie te vinden is op het openbare internet, is de informatie die je daar aantreft gemiddeld steeds minder bruikbaar. Zoeken naar een speld in een hooiberg is niets vergeleken met de ieder jaar met 100% toenemende omvang van het internet.
Hoe ziet de 21e-eeuwse hooivork eruit waarmee je de informatie vindt waar je naar op zoek bent? Verzamel zelf de informatie, analyseer het en maak het bruikbaar voor je eigen organisatie. Kijk maar naar de grote Silicon Valleybedrijven waar zo tegenop wordt gekeken; Google, Facebook, Instagram, bedrijven die we roemen en enkel roemen om hun online informatiepositie, en het geld dat ze daarmee verdienen.
Hoe staat het met de informatie waar de grote bedrijven al wél over beschikken? Niet goed, constateer ik iedere keer weer als ik een callcenter aan de telefoon heb. “Wat is uw klantnummer?” – ik bel toch echt met het mobiele nummer dat ook in hun databank staat. En met “U” aangesproken worden wil ik trouwens ook niet als 26-jarige, terugdenkend aan mijn geboortedatum die ik in moest vullen bij het afsluiten van het contract.
Het is helaas vaak een lonely wolf die zich binnen grote organisaties bezighoudt met het onderwerp Big Data, die collega’s zo ver moet krijgen om “hun” data te delen, en een manier te vinden om de informatie doorzoekbaar en bruikbaar te maken. Het zijn ook lonely wolfs binnen organisaties die juist héél ver zijn met dataverzameling en die we moeten wijzen op de privacygrenzen.
Helaas kan een lonely wolf in zijn eentje niet de wereld veranderen. Behalve wanneer hij plotseling in Marknesse gevonden wordt – óf Edward Snowden heet.
Deze column schreef ik op verzoek van Radio 1, TROS In Bedrijf.
Geef een reactie