Gezichtsherkenning ondermijnt het vertrouwen van de klant

Gezichtsanalysetechnieken zijn verder gevorderd dan ooit tevoren. Zo kun je op basis van een foto niet alleen iemands geslacht, maar ook leeftijd, gezondheid, etnische afkomst en mentale- en fysieke welzijn inschatten. Analyseer je ook iemands kleding, beweging en auto, dan kom je in de buurt van iemands inkomen, vermogen en opleidingsniveau. Krijg je vervolgens de kans die analyse in de loop van iemands leven te herhalen, dan kun je op termijn zó een kwart van iemands dagboek uitprinten. Een onschuldige momentopname van een mensenleven kan zo bijzonder privacygevoelige diepgang krijgen.

Als deze gezichtsanalyse dan ook nog eens ongevraagd én onopvallend plaatsvindt in iemands dagelijkse leven, bijvoorbeeld in een Tesco-tankstation (FT, 5 Nov), dan ga je als organisatie veel te ver. Niet alleen omdat het bedrijven niks aangaat of klanten gezond zijn of niet, zwanger zijn of niet, gestrest zijn of niet, maar ook omdat we zelf niet kunnen controleren dat de scans niet worden  gecombineerd – is mevrouw nu alwéér met een andere meneer op stap, gaat ze vreemd? – of opgeslagen. We moeten Tesco’s rode ogen geloven. Daarnaast: gezichtsanalyses geven mensen het gevoel niet vrij te zijn en te worden bespied – wat ook zo is – en beantwoordt aan geen enkele klantbehoefte. Een bedrijf dat haar klanten serieus neemt, voert geen gezichtsanalyses uit.

Dit commentaar werd gepubliceerd in de Financial Times.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Danny Mekić.

Welkom op de persoonlijke website van technologie- en innovatie-expert Danny Mekić (38). Danny helpt toonaangevende organisaties zichzelf opnieuw uit te vinden.

Dat doet hij door organisaties te helpen een visie op de wereld van morgen te ontwerpen, effectieve innovatiestrategieën te implementeren en met succes technologie te gebruiken om vernieuwende producten, diensten, klantervaringen en manieren van werken te ontwikkelen.

Spreker

Hij is daarnaast een van de meestgevraagde sprekers van Europa over innovatie, technologie en klantgericht ondernemerschap. Danny richtte op 15-jarige leeftijd zijn eerste bedrijf op. Hij is uitgeroepen tot meest succesvolle jonge ondernemer van Nederland.

Contactinformatie voor journalisten en opdrachtgevers

E-mail: [email protected]
Telefoon: 020-20 50 555


Volg Danny op “sociale” media


Laatste posts