Het is best een bijzondere tijd om te leven, zei ik afgelopen weekend tegen een vriend van me. De afgelopen en komende jaren zijn erg spannend en staan in het teken van grote veranderingen, zowel op economisch, politiek als technologisch vlak. Maar waarom werkt internetbankieren niet gewoon?
Bijna alle grote banken in Nederland zijn klant bij het bedrijf dat ik heb opgericht en waar ik dag in dag uit voor bezig ben. We brengen goed in kaart welke bedrijven bij ons worden aangemeld als klant. Hoewel we ons vrijwel uitsluitend bezighouden met domeinregistraties en andere internetdienstverlening, is het – zo blijkt uit de praktijk – bijzonder belangrijk dat je goed weet wat er zich afspeelt in de branche van je klant.
Als ik wil weten wat er in de bancaire sector gaande is, dan hoef ik slechts een willekeurige pagina van het prachtige roze Financieele Dagblad open te slaan. Crisis hier en crisis daar. Maar er is meer aan de hand in die sector. Uit recent onderzoek van iplabel.newtest blijkt dat Nederlandse banken bijzonder slecht scoren als het gaat om hun digitale bereikbaarheid. Nederland komt als een-na-slechtste land uit de bus, en dat in de ‘eenentwintigste eeuw’.
Het nieuwe jaar is bijna aangebroken. 2009, het laatste jaar van dit decennium. Ik wil alle Nederlandse banken een hoop innovatie, creativiteit en vooral goede techneuten toewensen die er voor gaan zorgen dat wij volgend jaar de bovenste regionen van dit onderzoek gaan bevolken. Want, zo weet ik uit de vele gesprekken met medewerkers bij banken, aan wilskracht om dat te gaan bereiken ontbreekt het niet. Wel aan voldoende techneuten. Werd ik maar een keer gevraagd voor… ja, dat zou ik wel willen.
Geef een reactie