Ik sta aan de vooravond van een spannende reis. Een echte reis, maar ook een persoonlijke reis. De afgelopen zeven jaar ben ik bezig geweest met het uitbouwen van de hostingprovider die ik in 2002 oprichtte, en we beginnen met dat bedrijf steeds meer te zijn wie we wilden worden (4xw). Ik ben gaan nadenken over hoe de volgende stap, de volgende fase er uit moest zien. En ik zag een wereldeconomie voor me – letterlijk -, een wereldbol met allemaal door elkaar lopende internetverbindingen. Wil je internet goed aan kunnen bieden, dan moet je dichtbij zijn.
We bieden bijvoorbeeld standaard meer dan 150 verschillende soorten extensies aan. Een domeinextensie is het achtervoegsel van een internetadres, bijvoorbeeld .nl voor Nederland en .be voor België. In toenemende mate bedienen we internationale klanten die, zo blijkt, nog veel internationalere wensen hebben. Het extensieaanbod breiden we dagelijks uit en van iedere extensie gaat er wel één per maand over de toonbank. Daardoor krijgen we ook in toenemende mate te maken met internationale geschillen, Engelstalige communicatie en tijdsverschillen. Het zette me aan het denken: moeten we wel alleen een kantoor in Nederland hebben?
Het antwoord is in ons geval nee. Het standaardverhaal van een Nederlandse onderneming die internationaal gaat, is dat het moeilijk zo niet onmogelijk blijkt om zonder bijzonder veel financiële middelen een stevige klantenbasis op te bouwen in de wereldeconomie. Denk aan merken als Coca Cola en Adidas die wereldwijd miljarden dollars besteden aan het in stand houden van een wereldwijd beeld. Oke, dat is waar. Maar onze leveranciers zitten wel verspreid over de hele wereld, valt er geen winst te behalen met het dichtbij zitten voor overleg en onderhandelingen? Ik merk persoonlijk bij het zaken doen dat het prettig is om iemand te kunnen zien, een hand te kunnen geven en een gevoel op te kunnen bouwen van de persoon waar je een langdurige samenwerking mee start. Dat kan ook veel kosten besparen trouwens, bijvoorbeeld door een internsievere samenwerking op het gebied van marketing, lagere prijsafspraken of grotere afname, omdat we de mogelijkheden van de producten voor onze klanten nog beter leren begrijpen.
In Nederland zijn we nog lang niet klaar, maar dat betekent niet dat we niet alvast verder kunnen kijken! Komende week vertrek ik naar de VS voor, hoe ik het zelf noem, een ontdekkingsreis. Ik wil straks zaken doen met mensen uit andere landen, mensen die bekend zijn met een andere cultuur. Ik heb geleerd dat het niet zo handig is om in een donker gat te springen, maar door eerst heel voorzichtig een aantal kaarsjes naar beneden te takelen wordt het langzaam iets minder gevaarlijk en overzichtelijker. Vanuit Nederland heb ik geprobeerd een netwerk aan contacten op te bouwen overseas, en met behulp van websites als LinkedIn is dat goed gelukt! Deze mensen ga ik proberen persoonlijk te ontmoeten en ondertussen probeer ik veel op te steken van de amerikaanse bedrijvigheid en ondernemersgeest. Die blijkt, als niet-amerikaan, trouwens behoorlijk gesloten te zijn. Want zonder social tax id krijg je geen toegang tot abonnementsdiensten voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Ik ga kijken hoe het is om weer prepay te bellen, en ondertussen Skypen we met het thuisfront!
Geef een reactie