Boeken en CD’s, wasmachines en computers, frituur pannen en servies: ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat je ze te over kunt bestellen via het wereldwijde web. Ik krijg regelmatig vragen van mensen over de mogelijkheid om een online besteld product of dienst te kunnen retourneren of annuleren. Wat zijn de mogelijkheden van de op 1 januari 2001 ingevoerde Wet Kopen op Afstand en aan welke eisen moet de situatie en het product voldoen?
De wet waar over gesproken wordt is vastgelegd in artikel 46a t/m 46j van het 7e boek van het Burgerlijk Wetboek. In deze artikelen wordt besproken waaraan het online bestelde product moet voldoen en wat de procedure is voor het terugsturen van het goed. Als je iets via internet hebt besteld dan gaat een ‘afkoelingsperiode’ in zodra je het product thuis hebt ontvangen. De afkoelingsperiode houdt in dat je zeven dagen de tijd krijgt om te beslissen of je het product wilt houden of niet. Als je het product niet wilt houden, dan mag je in deze periode van zeven dagen het product kosteloos terugsturen naar de leverancier; je hoeft alleen de kosten te betalen om het product terug te sturen per post. De leverancier mag vervolgens geen administratie- of annuleringskosten in rekening brengen en moet binnen dertig dagen het volledige bedrag van de aanschaf van het product terugstorten.
Kan dit zomaar met alles wat je via internet bestelt? Nee. Er zijn uitzonderingen gemaakt in de Wet Kopen op Afstand. Hieronder bespreek ik kort enkele situaties waarin je geen aanspraak kunt maken op deze wet:
Je kunt geen aanspraak maken op de Wet Kopen op Afstand in geval van:
- aankoop van onroerend goed (zaken die fysiek niet verplaatst kunnen worden zoals een huis);
- aankopen die speciaal – dat wil zeggen: op bestelling of op maat – zijn gemaakt (denk aan op maat gemaakte kleding);
- aankopen van producten of diensten waarvan de prijs regelmatig verandert door prijsschommelingen op de markt;
- aankopen die snel kunnen bederven of verouderen (voeding);
- kranten en tijdschriften;
- cd’s, video’s, dvd’s en cd-roms als de verzegeling is verbroken;
- financiële diensten, loterijen en weddenschappen;
- logies, transport, reserveringen van hotels en restaurants en vrijetijdsbestedingen indien deze zijn afgesproken voor een bepaalde datum of voor een bepaalde periode;
- een dienst waarmee de verkoper met goedkeuring is begonnen deze te leveren, voordat de afkoelingsperiode is verstreken.
Ook als en zaak niet teruggestuurd kan worden naar de verkoper kan er geen aanspraak worden gemaakt op de Wet Kopen op Afstand. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de aanvraag van een domeinnaam of hostingpakket.
Wil je een product retourneren? Neem dan altijd eerst even contact op met de verkopende partij om te vragen wat de procedure is van het retourneren. Dit voorkomt onnodige discussies, welles-nietes spelletjes en vooral ook een hoop tijd en hoofdpijn.
Geef een reactie