Categorie: Publicaties

  • Nieuwe wetten bedreigen digitale vestigingsklimaat

    Nieuwe wetten bedreigen digitale vestigingsklimaat

    In tegenstelling tot wat kabinet ons wil laten geloven is noodzaak en effectiviteit van wetsvoorstellen over internet ver te zoeken, schrijven Danny Mekić, jurist en technologiedeskundige, en Kees Verhoeven, D66-Kamerlid en woordvoerder ICT & Privacy. ICT en internet zijn inmiddels volledig verweven met vrijwel elk bedrijfsproces en zijn daarmee cruciaal geworden voor de concurrentiepositie van…

  • ANWB’s Big Brother-verzekering is een ontzettend slecht idee

    ANWB’s Big Brother-verzekering is een ontzettend slecht idee

    Hoe kun je als autoverzekeraar nog geld verdienen als zelfrijdende auto’s straks geen schade meer zullen veroorzaken? Het antwoord is simpel en eng: door zoveel mogelijk privé-informatie te verzamelen over je klanten. Google doet het al jaren met succes en de waarde van hun aandelen is alleen maar gestegen. ‘Data’ is de nieuwe olie. Achmea probeerde…

  • Ondernemers opgelet: niet online of offline, maar fastline is waar je voor de consument moet zijn

    Het Nederlandse straatbeeld is verwarrender dan ooit tevoren. Het zijn niet langer winkelketens als Schoenenreus, V&D, Polare en de Free Record Shop die we tegenkomen tijdens een dagje winkelen, maar winkels als Coolblue en Apple die tot voor kort alleen online te bezoeken waren. In de Amsterdamse Kalverstraat zijn de overblijfselen van V&D te zien:…

  • Twee dagen offline per maand: écht alleen met je gedachten

    Twee dagen offline per maand: écht alleen met je gedachten

    Hoe zou het zijn, een dag zonder mobiele telefoon, computers en internet? Veel mensen kunnen deze vraag niet meer goed beantwoorden: we zijn inmiddels al zo lang, zo gewend geraakt aan de gemakken van de digitale wereld die ons wordt aangeboden via de simplificerende algoritmes van Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven. Onze smartphone en laptop zijn geen…

  • Waarom advertentiebedrijven adblockers aan zichzelf te danken hebben

    Waarom advertentiebedrijven adblockers aan zichzelf te danken hebben

    Tien jaar geleden verliet ik mijn ouderlijk huis. Mijn eerste aanschaf was een nee-nee-sticker die ik met een grote glimlach op mijn brievenbus plakte. Wat is dat toch heerlijk, dacht ik, om zelf te kunnen bepalen hoeveel commerciële boodschappen in de vorm van oud papier op de deurmat valt en aan welke commerciële boodschappen ik…

  • De overheid weet straks meer van je dan je partner

    De overheid weet straks meer van je dan je partner

    Wat deed u vorige week dinsdag een jaar geleden om acht uur ’s avonds? Op wie heeft u een oogje? Weet uw huidige partner dat? Hoe vaak hebt u het afgelopen jaar gelogen? Hoe vaak heeft u seks gehad, en weet u nog waar, wanneer en met wie? Dit zijn zomaar een paar vragen waar…