"Touroperators gaan online met flexprijzen"

Gisteren berichtte Emerce dat touroperators de papieren prijsbijlage van reisgidsen gaan vervangen door een online systeem van flexprijzen, waardoor van dag tot dag gekeken kan worden naar vraag en aanbod, en zo een voor de touroperator meest gunstige prijs aangeboden kan worden aan de klant. Het belang voor de klant lijkt onduidelijk, want de prijzen gaan niet per se omlaag.

Ik stoor me al langer aan de doorgedraaide onlineisering van onze maatschappij. Allerlei offline fenomenen moeten en zouden, ook als ze daar totaal niet geschikt voor zijn, gedigitaliseerd worden. Begrijpen touroperators nou echt niet dat je een reisgids openslaat op de bank met broertje, zusje, papa, mama of je vriend(in) er naast? Een reis uitzoeken en plannen is iets wat veel mensen nog steeds offline doen, en door de bezuigingsdrang in het bedrijfsleven dreigt dat nu verloren te gaan. Want als je niet direct, offline, de prijs op kunt zoeken, dan kun je net zo goed helemaal digitaal je reis boeken. Lang leve Expedia.

Daarnaast denk ik dat deze organisaties zich heel erg in de vingers snijden door van de traditionele reisgidsen, ‘magazines’ te maken, een van de meest verschrikkelijke uitvindingen van deze eeuw. Dit soort magazines wordt in de praktijk gevuld met goedkoop, elders ingekochte content en verhaaltjes en bieden weinig meerwaarde voor de doorgewinterde lezer. Denk aan de blaadjes bij de supermarkt, het vodje dat je in de stoelzak voor je aantreft in het vliegtuig, het blaadje van de autodealer dat iedere 2 maanden op je deurmat ligt. Meerwaarde 0. Zo ziet de reisgids er straks ook uit.

De reisbranche vergeet daarnaast dat de papieren gids op dit moment doelgroepen aanspreekt waar het internet de voordeur nog niet bereikt. Deze mensen zullen nu op zoek gaan naar andere aanbieders met wèl gewoon een reisbijlage, die klanten ben je dus kwijt.

In het artikel op Emerce komt verder naar voren dat diverse touroperators onderzoek doen naar de effecten van het afschaffen van de papieren prijslijsten. Het is goed dat er onderzoek gedaan wordt naar de effecten van het afschaffen van zo’n papieren gids, maar hoe wordt zo’n onderzoek uitgevoerd? Deze vraag wordt alleen maar interessanter als je kijkt naar andere economische ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, o.a. iets als de ‘kredietcrisis’. Hoe wordt het effect van deze crisis onderscheiden van het effect van het afschaffen van de papieren gids?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *