De week van Danny Mekić, ondernemer, docent, spreker en technologie-expert.
Het is niet de vraag óf het onderwijs wordt gedigitaliseerd maar wanneer. De jonge, succesvolle ondernemer en docent Danny Mekić (26) waarschuwt voor de ‘Google-school’. “Veel leuker dan de gewone lessen op school, maar wél gesponsord door commerciële bedrijven. Terwijl de expertise in de scholen is.”
Maandag
Internet en technologie – “Al jaren worstelen grote organisaties met internet: ze moeten er iets mee, maar wat en hoe precies? Ik gaf hen jarenlang advies, en kreeg als dank een fles wijn of een boekenbon. Tot ik anderhalf jaar geleden NewTeam oprichtte. We zijn geen traditioneel consultancybureau dat een strategie bedenkt en het voor de klant uitvoert. NewTeam zegt: juist de organisatie zelf moet het gaan doen, en wij schuiven aan. Vandaag spreek ik medewerkers van de dienst informatisering van de Tweede Kamer, verantwoordelijk voor de informatievoorziening van Kamerleden. Samen met hen verken ik de toekomst met de huidige stand van de technologie.”
Dinsdag
Onderwijs in 2020 – “Hoe kunnen we het onderwijs digitaliseren? Hierover leid ik een debat georganiseerd door de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. We kijken vooruit: wat is de stand van het onderwijs in 2020? Technologie biedt de oplossing voor maatwerk in het onderwijs. ICT kan de vertaalslag maken van docent naar individu. Als dit niet vanuit het onderwijsveld komt – dat vol expertise en kennis zit – dan gebeurt het vanuit ‘Silicon Valley’. Kruipen leerlingen straks na schooltijd achter de ‘Google-school’, veel leuker maar wél gesponsord door commerciële bedrijven.”
Woensdag
Spreken – “Regelmatig word ik gevraagd om op bijeenkomsten te spreken over ondernemerschap, onderwijs en technologie. Met mijn sprekersmanagers praat ik vandaag over mijn ambities. Ik fotografeer graag en neem vaak mijn camera mee naar klanten om hun werkplekken vast te leggen. We bespreken de mogelijkheid voor een lezing in combinatie met exposeren. Met het spreken probeer ik verbindingen te leggen, vaak vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijsveld. Dat is zowel voor mijn klanten als voor studenten en docenten interessant. Ik vind spreken ontzettend leuk maar het moet in balans blijven. Soms stel ik een rustperiode in. Om te verdiepen of gedachten uit te werken.”
Donderdag
Social media in de klas – “Een leraar wilde zijn huiswerk op Facebook publiceren maar zijn leerlingen wilden dat niet. Wat te doen? Mijn antwoord: juist doen! Facebook is het middelpunt van de wereld van jongeren. Daar moet school een vast onderdeel van zijn, of ze het nu leuk vinden of niet. Het onderwijs moet de jongeren bedienen. Daarvoor moeten we traditionele definities loslaten. Een les mag nu zo heten als een docent fysiek aanwezig is. Terwijl in de helft van de meetings in het bedrijfsleven gebruik wordt gemaakt van digitaal contact.
Vrijdag
Piano in de Openbare Bibliotheek Amsterdam- “Elke ochtend en avond kruip ik achter mijn piano thuis, ik laat dan alles los en ontspan. Soms ga ik naar de bibliotheek om daar te spelen. Iedere piano is anders, dat maakt het spannend en onvoorspelbaar. Als ik ga spelen sluit ik me af van mijn omgeving. Het is dan geweldig om na afloop te merken dat er mensen om me heen staan, die me aanspreken en bedanken. Ik ben heel kritisch, ik doe niets waar ik niet goed in ben. Dat vertel ik ook vaak aan mijn studenten: Als je een keuze wilt maken, leer dan eerst de opties kennen. Op een tentamen worden de opties in multiple choice gegeven. In het echte leven moet je ze zelf zoeken.”
gepubliceerd in Backstage — het magazine van de MBO Raad
Geef een reactie