'Facebook zet onze hersentijd in de etalage'

‘We hadden bij ons thuis al vroeg internet. Als jochie was ik onmiddellijk gefascineerd door het medium. Ik fantaseerde vooral over de mogelijkheden. Wat als ik in de toekomst mensen zou kunnen zíen? Er live mee kon praten? Dat waren de grenzen van de fantasie. Kijk wat we nu hebben.’

‘Internet is enorm snel veranderd. Eerst was het een informatieuitwisseling van A naar B, toen gingen we van A naar een website, en nu is het het tijdperk van de social media. Er wordt wel geklaagd dat we tegenwoordig minder sociale contacten hebben, maar dat is niet waar. Die sociale contacten zitten nu in onze binnenzak, op ons mobieltje. De vraag is wèl hoe kwalitatief die contacten zijn.’

‘Nu komt het Internet of Things: fysieke objecten worden via internet met elkaar verbonden. Je agenda ziet waar je bent en of je je volgende afspraak haalt. Je huis ‘rekent’ via internet uit hoe laat je thuiskomt, de kachel is aan, er is al gestofzuigd en de oven is voorverwarmd. De bouwstenen hiervoor zijn al gelegd.’

‘Heftig wordt het op het persoonlijke vlak. De huidige ontwikkelingen op social media-gebied zijn pas een eerste stap. Facebook weet al bijna álles van je, maar in de toekomst nog veel meer. Foto’s zullen via gezichts- en objectherkenning worden geïnterpreteerd. In welke omgeving bevind je je? Welke spullen gebruik je? Wat zijn je favoriete kleuren? Hou je van bepaalde merken? In welke sociale kringen begeef je je? Hoelang kijk je naar een bepaalde foto? Wat is je surfgedrag? We zullen tot in detail worden geanalyseerd. We verkopen steeds meer hersentijd aan Facebook. En Facebook zet het in de etalage voor zijn adverteerders.’

‘Privacy? Je kunt zeggen dat privacy is: meer over jezelf weten dan anderen dat doen. Maar we naderen het punt dat dat niet meer het geval is. Facebook en ook Twitter beschikken straks over een gigantische database aan gegevens én ze zijn in staat om die gegevens te koppelen, te combineren. Het is al eens gebeurd dat een vrouw zwanger werd ‘via’ Google. Ze googlede haar lichamelijke klachten en nog voor ze zelf wist dat ze in verwachting was genereerde Google zwangerschapsadvertenties voor haar.’

‘Over een paar jaar doet Facebook datingvoorstellen. Ze hebben daarvoor de data en die zijn betrouwbaarder dan die van een datingsite. Daar schetsen mensen toch vooral een mooier, sociaal wenselijk beeld van zichzelf. Voor de hoog opgeleide vrouwen is het misschien een uitkomst; in steden zijn zij oververtegenwoordigd ten opzichte van mannen. Facebook wordt hun ultieme feelgood vriend als het een match weet te realiseren…’

‘De vraag is: moeten we dit allemaal willen? De meeste mensen zullen zeggen dat ze niets te verbergen hebben. Maar wat als zo’n Facebook-database gekraakt wordt en ook al je privéberichten op straat liggen? Volgens mij moeten we richting de personal cloud gaan; je eigen info wordt bewaard op je eigen computer. Facebook of Twitter kunnen daar dan alleen met jouw toestemming uit putten.’

‘Ict blijft me boeien, maar ik mis de menselijke component. Hoe meer ict, hoe minder mens. En ik hou van mensen. Een andere grote passie van me is pianospelen. Muziek vult een leegte in me op. In muziek tref ik het menselijke wel aan. Het beste instrument wordt niet in een fabriek maar door mensenhanden gemaakt. Ik wil ooit nog eens pianospelend over de wereld trekken. Dat is eigenlijk mijn grootste toekomstdroom.’

Dit interview werd afgenomen door Leon van Eijndhoven voor het magazine ESTA.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Danny Mekić.

Welkom op de persoonlijke website van technologie- en innovatie-expert Danny Mekić (38). Danny helpt toonaangevende organisaties zichzelf opnieuw uit te vinden.

Dat doet hij door organisaties te helpen een visie op de wereld van morgen te ontwerpen, effectieve innovatiestrategieën te implementeren en met succes technologie te gebruiken om vernieuwende producten, diensten, klantervaringen en manieren van werken te ontwikkelen.

Spreker

Hij is daarnaast een van de meestgevraagde sprekers van Europa over innovatie, technologie en klantgericht ondernemerschap. Danny richtte op 15-jarige leeftijd zijn eerste bedrijf op. Hij is uitgeroepen tot meest succesvolle jonge ondernemer van Nederland.

Contactinformatie voor journalisten en opdrachtgevers

E-mail: [email protected]
Telefoon: 020-20 50 555


Volg Danny op “sociale” media


Laatste posts