Afgelopen oktober organiseerde Rabobank Gouwestreek de ledenavond ‘Nieuwe technologie: Google Glass’. Gastsprekers Danny Mekić en Mike van Rijswijk vertelden alles over de technologische ontwikkelingen van dit moment en demonstreerden het paradepaardje van Google: de Google Glass

“We leven in een interessante tijd”, vindt Danny Mekić, die weigert zichzelf social media expert te noemen: “steeds kleiner en sneller wordende chips maken de technologische veranderingen alsmaar groter en sneller.” Interessant, benadrukt de technologie-expert, maar ook lastig. “Enerzijds zorgt het er namelijk voor dat alles wat we kunnen bedenken gebouwd kan worden. Anderzijds kan het de mensheid ook te snel gaan.” Veel innovaties verdwijnen daarom rap weer van het toneel, constateert de sociaal media architect. Of krijgen geen kans van slagen. De Google Glass bijvoorbeeld. Die recent door verschillende techies werd betiteld als fail.

Google Glass

“Het is slechts een eerste kennismaking met wat we kunnen met apps direct voor onze ogen. Daar kun je op consumentenniveau helemaal nog geen mening over hebben. De Google Glass is absoluut vernieuwend. Het is de eerste echte stap in het versmelten van technologie met de mens. De Google Glass zorgt er voor dat je altijd en overal, zonder dat je er iets voor hoeft te doen, verbonden bent met het internet. Als de technologie van waarde is, komt ‘ie naar je toe.” Online strateeg Mike van Rijswijk, expert op het gebied van de Google-bril, deelt deze mening. “De Google Glass moet je nog niet zien als een consumentenproduct, maar als softwareplatform. En dat is een groot succes. De criticasters hebben nog geen recht van spreken. Het is nog niet eens begonnen.” 

Achter de feiten aan 

Even terug naar de snelheid van de technologische ontwikkelingen. Wat betekent dit voor bedrijven en ondernemers? Volgens Mekić zijn er twee opties: of mee veranderen, wat onbekend en dus onzeker is, of gewoon doorgaan als altijd en dan maar hopen dat het goed komt. Dat het in het laatste geval uiteindelijk fout gaat is volgens de social media architect echter onvermijdelijk. “Heel hard gezegd komt het er op neer dat als we niet fundamenteel anders gaan denken, we uiteindelijk onderdeel worden van een computersysteem gebouwd door anderen. We moeten er daarom voor zorgen dat we zélf ons voordeel halen uit wat de technologie ons biedt. Zodat we ons kunnen onderscheiden.” “Bedrijven beseffen zich vaak nog niet hoe belangrijk een goed advies is op dit gebied”, vult Van Rijswijk aan. “Of ze denken dat ze het allemaal al wel weten. Maar aanwezig zijn op Facebook en Twitter alleen is niet meer genoeg. Technologische ontwikkelingen moet je altijd vijf stappen voor zijn. Anders loop je achter de feiten aan.”

Postbezorging via drones

De samenleving is klaar voor de innovaties die de razendsnelle ontwikkeling in de technologie mogelijk maken, concludeert Mekić. “De intelligentie van computers is vandaag de dag zo hoog dat ze onze gedachten niet alleen kunnen snappen, maar ook verwerken. Daar kunnen we ons voordeel mee doen.” Kunstmatige intelligentie is één van de ontwikkelingen die volgens de expert de komende tijd heel hard gaan. Robots bijvoorbeeld, die huishoudelijke taken overnemen. Of ‘praten’ met apparaten, door middel van gezichts- of bewegingsherkenning. Maar ook de consument als producent gaat een vlucht nemen. “Met 3D-printers kunnen we alles maken waar we van dromen.” En nieuwe transportmiddelen. “Niet direct de zelfrijdende auto, daaromheen zijn nog teveel vraagstukken. Maar zelfrijdende distributiekarren en postbezorging via drones te lucht of in bijvoorbeeld de Amsterdamse Grachten gaan we op korte termijn absoluut zien.”

Wat ons weer terug brengt bij de Google Glass. Een apparaat dat volgens Van Rijswijk bij uitstek geschikt is om het leven makkelijker te maken. Mits je je er in verdiept. Ga daarom creatief om met de mogelijkheden, adviseert de online strateeg. “En vooral: stel je er voor open. Wanneer je er over na gaat denken, zijn de mogelijkheden namelijk eindeloos.” “We zien technologie nog vaak als iets wat gebeurt en waar we uiteindelijk gebruik van gaan maken”, vult Mekić aan. “Stel je echter niet meer te afwachtend op. Dit is de perfecte tijd voor ondernemerschap.” 

Danny Mekić is oprichter van Consultancybureau NewTeam, universitair docent, mediator, management consultant, investeerder en opiniemaker. 

Mike van Rijswijk is als online strateeg verantwoordelijk voor projecten bij toonaangevende bedrijven als TPG Post, KPN en Funda.

Dit artikel verscheen in “Dichtbij”.

Het in de praktijk ervaren van de bril van Google levert vaak interessante ideeën op. “Een agrariër bijvoorbeeld, vertelde me dat hij met de Google Glass terwijl hij op de trekker zit kan controleren hoe het met de koeien is. Of een orchideeënkweker, die zich realiseerde dat het dagelijks veel tijd in beslag nemende opmeten van de bloemen makkelijk kan worden opgevangen door de bril. De mogelijkheden zijn eindeloos.”