Danny Mekić begon op zijn vijftiende met ondernemen en is inmiddels vanuit zijn derde bedrijf consultant bij verschillende multinationals. De internetexpert roept ondernemers op zich te blijven ontwikkelen en naar buiten te treden. Dit interview is gepubliceerd in de ondernemersnieuwsbrief van UPC.
Danny Mekić is een kind van Amsterdam, maar als we voor een interview het terras op willen duiken, komen we bedrogen uit. De jonge ondernemer vliegt namelijk geregeld uit voor klussen in het buitenland en neemt zijn telefoon op in het verre Kroatië. “Ik probeer veel weg te gaan, om nieuwe mensen te leren kennen en plannen te maken”, legt hij uit. “Het is een soort vakantie, maar eigenlijk werk ik ook.”
Het is tekenend voor het arbeidsethos van Mekić. Al op zijn vijftiende zette hij zijn eerste onderneming op en had hij in de Kamer van Koophandel direct een zakelijke aanvaring. “Een oudere medewerker wilde me niet inschrijven vanwege mijn leeftijd”, lacht Mekić. “Maar ik stapte toch als ondernemer naar buiten.” Als middelbare scholier verdient hij al snel zijn eigen geld. “Ik was programmeur en een vriend van mij designer. De vraag naar dat soort technische jongens was in die tijd groot.”
Ontwikkel jezelf
In 5-VWO besluit Mekić met zijn opleiding te stoppen om zich volledig op zijn bedrijf te storten. Hoewel zijn praktijkje aardig loopt, gaat hij uiteindelijk toch Rechtsgeleerdheid studeren. “Ik had inmiddels vier medewerkers en mijn bedrijfje barstte van de energie en de innovatie. Maar ik miste structuur en een langetermijnvisie en wilde me op die vlakken ontwikkelen.” Als medewerker van een bedrijf ligt er een ontwikkelingsroute voor je uitgestippeld, maar ondernemers zijn daar zélf verantwoordelijk voor, stelt hij. “Je leert heel veel, zoals onderhandelen, netwerken en contacten onderhouden maar je moet tegelijkertijd niet vergeten om in jezelf investeren door doelen te stellen die ook buiten dat operationele vallen. Een studie leek me daarin een goede stap.”
Heb lef
Inmiddels runt Mekić zijn derde bedrijf NewTeam, waarmee hij en een aantal jongelingen grote bedrijven adviseren hoe ze hun online aanwezigheid en technologische bewustzijn en vermogen kunnen verbeteren. “Mijn jongste medewerker is 16 jaar maar die kan toch waarde toevoegen aan bedrijven. Naast deskundig zijn alle consultants ook niet bang met wie dan ook te praten.” Mekić traint werknemers hierop door hen mee te nemen naar de Kalverstraat, waar ze wildvreemde mensen moeten aanspreken. “Daarmee krijgen ze het lef om ook moeilijke vragen te stellen.”
Kies voor push of pull
Volgens de internetstrateeg zijn er meerdere manieren om als ondernemer succesvol te worden. “Je moet je vooraf afvragen of je een push- of pull-ondernemer bent of wilt zijn. Als jij heel goed kunt verkopen is het minder belangrijk dat mensen je weten te vinden.” Mekić zelf wordt vooral heel vaak gevraagd: “Dat is ook noodgedwongen: ik ben niet goed in harde verkoop. Dus hanteer ik wat ik zelf de hefboommethode noem: je moet er voor zorgen dat je net iets goedkoper of beter bent dan de concurrent. Dan wordt je vanzelf gevraagd. Zelf ben ik vooral graag dat laatste.”
Claim je expertise
Een andere manier om klanten te binden is naar buiten treden met je expertise, zegt Mekić. Zelf doet hij dat door opiniestukken te schrijven voor kranten en regelmatig als spreker of gastdocent op te treden. “Veel ondernemers hebben genoeg kennis van bepaalde onderwerpen maar profileren zich amper. Terwijl ze naamsbekendheid kunnen krijgen door een thema te claimen en hun opvattingen te delen. Ik denk dat die aanpak werkt.” Vooral voor kleine bedrijven is dat belangrijk, stelt hij. “Als een groentezaak naar buiten brengt dat zij gespecialseerd zijn in verse groenten uit eigen kas, neemt het onderscheid van zo’n winkel ineens een stuk meer hersencellen in.”
Onderschat veiligheid niet
Zelf is Mekić een veelgevraagd spreker op het gebied van online security en privacy. Hij raadt ondernemers aan veiligheidsmaatregelen te treffen. “Je moet er niet aan denken dat alles wat je opbouwt op straat komt te liggen.” De eerste maatregelen kunnen ondernemers zelf nemen door hardware en software te updaten, gevoelige bestanden te versleutelen en wachtwoorden regelmatig te vervangen, zegt hij. “Dat is de basis, en die wordt soms al onderschat. Terwijl het aantal bedreigingen groeit. Het zou goed zijn een specialist eens te laten beoordelen hoe je er echt voorstaat qua beveiliging.”
Zet door
Om als ondernemer te slagen, is doorzettingsvermogen uiteindelijk het allerbelangrijkste, besluit Mekić. “Als Walt Disney in deze tijd vanuit het niets naar de bank zou gaan met een plan voor een pretpark vol met cartoons, zou hij worden uitgelachen. Maar het gaat niet om het idee, eerder om de inspanning en overtuiging die je erin stopt. Een succesvolle ondernemer zet door waar anderen afhaken. Als je tegen obstakels aanloopt, weet je dat je goed bezig bent.”
Geef een reactie