"’Makelaars’ moeten andere producten en diensten gaan bedenken"

Hij is internetexpert en ondernemer. Adviseert bedrijven en geeft zijn opinie op tv en radio. Danny Mekic’, 28 jaar jong, specialiseerde zich in zijn jonge leven op veel hedendaags relevante vakgebieden: nieuwe technologie, media, recht en ondernemerschap. Eerder was hij één van de best beoordeelde sprekers op meerdere congressen voor (en over) makelaars. “Achteraf kwam er een keer een makelaar naar me toe die zei dat hij snapte dat het anders moest. Maar ook dat hij niets wist over technologie. Dat zijn website qua functionaliteit alleen de standaarddingen kon uitvoeren. En dat hij niet het geld had daar meer mee te doen.” 

Danny Mekic’ is op zoek naar een nieuw huis. In Amsterdam-Centrum, bij voorkeur nieuwbouw. Andere wensen zijn dat er een lift aanwezig is, een parkeerplek en een dakterras. De jonge ondernemer vertelt dat het lastig is om een mooi pand te vinden. Het is – net als voor de crisis – weer dringen op de nieuwbouw-huizenmarkt in het centrum. “Ik wilde dat er een zelflerend systeem was zodat ik tijdig werd geattendeerd op het nieuwe aanbod dat exact op mijn wensen aansluit. Een systeem heeft de voorkeur boven een makelaar. Ik weet precies wat ik wil.”

Is het vak van makelaar er makkelijker of moeilijker op geworden met de komst van allerlei nieuwe technologieën?

“De belangrijke vraag is: wat is een makelaar? Of eigenlijk: wat doet een makelaar in de toekomst? Daar kan je van alles op verzinnen. Ik denk dat een toekomstige makelaar iemand is die alles weet van huisvesting. Niet alleen als het gaat om de aan- of verkoop en (ver)huur van een woning of kantoor, maar ook van alles wat er bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld de inrichting. Zo kan ik me voorstellen dat een makelaar in de toekomst een rol heeft als het gaat om waardevermeerdering van een pand. Zo van, we hebben je net gefeliciteerd met je nieuwe woning. Bij de prijs inbegrepen zit vijf jaar coaching. We maken in die periode een doorlopende analyse van de omgeving, houden in de gaten of de huizenprijzen pieken, zodat je eventueel kan overwegen om te verkopen of het object in de verhuur te doen. Of het kan zijn dat het computersysteem van de makelaar aangeeft dat het een mooi moment is om de keuken te vervangen, omdat er bijvoorbeeld een nieuwe regeling het aantrekkelijker maakt om een andere keuken te plaatsen. De makelaar weet dat de keuken die er in zat tijdens de aankoop niet zo’n beste was. En dat natuurlijk gerelateerd aan de financiële positie en levensplannen van de klant. En wordt het trouwens niet eens tijd voor een buitenhuis in Kroatië? We hebben al iets voor je gevonden.”

Gaat die bemoeienis niet wat ver?

“Het is een ontwikkeling. Als wij tien jaar geleden hadden geweten dat al die camera’s en microfoons ons constant zouden volgen – lees onze smartphones, smart watches, intelligente camera’s, tablets, laptops – en dat de informatie die we met die apparaten genereren vervolgens door beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven zou worden verzameld en verwerkt en onze gedachten met dat inzicht uit onze privélevens gestuurd zouden worden middels alle advertenties die we dagelijks op ons afgevuurd krijgen…

Of dat we op internet eigenlijk op zoek naar makelaar A, maar Google vertelt je dat je naar makelaar B moet gaan. We hebben apparaten de ons constant beïnvloeden. Silicon Valley belooft ons een beter leven, maar hun verdienmodel is om ons alleen het aanbod te tonen waar zij geld aan verdienen. Los daarvan: eigenlijk is het zo dat we over het huidige tijdperk heen moeten leren kijken. Makelaars moeten zich niet alleen maar blijven focussen op transacties zoals de aankoop en verkoop van huizen. Uit gerenommeerd Amerikaans onderzoek blijkt dat makelaars die zich puur blijven richten op dit soort transacties gaan verdwijnen. Een computer kan transacties beter, sneller en goedkoper verwerken dan de mens. Het probleem tot nu toe is alleen dat computers niet genoeg informatie hebben over de kantoren- en huizenmarkt, maar dat is een kwestie van tijd. Dat betekent dat je als makelaar zo snel mogelijk weg moet van puur die transacties…”

Waar liggen dan juist kansen voor makelaars?

“Dat betekent dat je andere producten en diensten moet gaan bedenken en dan kom je veel meer uit op het bieden van oplossingen voor échte vraagstukken. Een voorbeeld: hoeveel panden staan er wel niet leeg in Nederland, te koop of te huur? Waarom gebeurt daar niets mee? Waarom zetten makelaars niet een platform op restaurant-togo.com met het idee dat je op alle vrijstaande locaties een diner kunt bestellen, tot een paar uur van tevoren? Stap 1, je kiest de locatie; stap 2, je kiest de hoeveelheid mensen en hoeveel je wil uitgeven. Stap 3, je kiest via het samenwerkingsplatform een restaurants of chef-kok in de buurt en of je wil afhalen, bezorgen of dat er ter plekke gekookt wordt. Een andere mogelijkheid: kijken of er iets gedaan kan worden met short stay — waarom is AirBnB niet bedacht of nagedaan door makelaars met hun objecten? Makelaars regelen het allemaal voor de eigenaar, inclusief verzekeringen, en ontvangen — laten we zeggen — 50 procent van de opbrengst. En vergeet dan niet het opnieuw uitvinden van proefslapen in te koop staande woningen…”

Dat was niet zo’n succes toch laatst toen Nationale-Nederlandsen een Nationale Huizennacht organiseerde?

“Klopt, wil jij ‘proefslapen’? Ik niet. Noem het gewoon een weekendje weg. De volgende dag worden verse broodjes gebracht door de bakker om de hoek. Een lokale ‘makelaar’ leidt je rond door de stad. Dan bied je opeens niet meer ‘proefslapen’ aan, maar dan ben je opeens al het vastgoed dat in je portefeuille zit aan het benutten en aan het netwerken. Ook ben je waarde aan het creëren zowel voor de eigenaar als voor de samenleving.”

Er gebeurt nog te weinig naar uw idee. Maar zijn er al wel goede initiatieven die het waard zijn om hier genoemd te worden?

“Nee, niet in Nederland in elk geval. Internationaal ja, een paar. En ik moet zeggen dat ik Funda in het begin heel erg hoopgevend vond.”

Vond?

“Laat ik positief beginnen. Funda is iets wat uit de makelaars kwam: dat stemt mij positief. Tegenwoordig komen innovaties vaak van buitenaf. Maar als ik nu naar Funda kijk, dan zie ik nog steeds dezelfde site als drie jaar geleden. Waar is de ambitie? Wat ze zouden kunnen doen: ik loop rond door Amsterdam. Ze weten dat ik op zoek ben. Zou het niet handig zijn als ik dan een alert zou krijgen… tring tring Danny! Er staat hier 50 meter vandaan een pand, een object dat precies aan jouw zakelijke of privé-wensen voldoet, en er is ook iemand binnen die je binnen 30 minuten rond kan leiden? Waarom moet ik voor een rondleiding überhaupt nog fysiek naar een object gaan? Met de Oculus Rift en Microsoft Hololens kan ik ieder object vanuit mijn eigen huis ervaren. De huisvestingsindustrie is gewoon een industrie die achter loopt. Dat is al altijd zo geweest en dat is ook prima, maar als ik eerlijk ben, vind ik het eigenlijk erger dat je vaak nog steeds dezelfde klachten hoort als het gaat over makelaars en communicatie: niet terugbellen, niet snel reageren op e-mails. Niet op korte termijn een afspraak kunnen maken. Als een transactie heeft plaatsgevonden hoort de gemiddelde klant nooit meer iets van zijn makelaar. Stand-alone huwelijken, in plaats van een partnership voor het leven.”

Makelaars zouden toch wakker geschud moeten zijn als gevolg van de crisis?

“Te weinig. Er zijn twee groepen ondernemers, in bijna iedere branche: één groep is echt wakker geworden en wil dingen anders doen maar is in de minderheid, en een andere groep met wie het niet slecht genoeg gaat. Weer te goed. Verandering begint bij het besef dat het anders moet. Ik heb niet de oplossing voor de makelaarsbranche. Mijn boodschap is wel dat ze moeten durven experimenteren. Zo van, we gaan met 20 andere makelaars iets nieuws opzetten. Of we huren een groep tieners om te zien wat dit voor nieuwe ideeën brengt. We maken een plan en gaan het gewoon proberen. Makelaars moeten investeren in IT, ze moeten creativiteit in huis halen en het wiel opnieuw uitvinden. Dat is lastig in een markt die al heel lang hetzelfde is. Het vraagt nogal wat om dit te doen en ik denk ook niet dat een individuele makelaar dit moet willen doen. Dit is iets wat je samen moet ondernemen. Het gaat niet om je eigen toekomst, maar die van de branche.” 

Dus kunnen kleine makelaarskantoren wel overleven in deze snel veranderende markt?

“Kleine partijen hebben ten opzichte van de grote spelers juist het geluk dat ze zelfstandig kunnen beslissen. Niet met 18 mensen hoeven te overleggen over budgettering. Niet 30 handtekeningen nodig hebben voordat er iets gebeurt. Het zijn juist de kleine spelers die kansrijk zijn in een veranderende wereld.”

Waar staat de makelaar over tien jaar? En is er nog ruimte voor de ruim 8000 bedrijven die zich met bemiddeling en beheer van onroerend goed bezighouden?

“Nee. Allereerst, over tien jaar hebben we geen ‘makelaars’ meer. Het zijn dan experts op het gebied van gebouwen voor allerlei doeleinden: flexwerken, huren, kopen, verkopen, inrichting, het meer waard maken, het beter onderhandelen, beter inrichten, fijner wonen, fijner leven. Makelaars hoeven dit niet allemaal zelf te doen, maar ze moeten het wel kunnen aanbieden. De makelaar is hierin het eerste aanspreekpunt. Ze worden meer een soort van Chief Housing Officer. Ik denk overigens ook dat het er minder worden, vanwege alle technologische ontwikkelingen. In het verleden moest je als makelaar heel veel tijd in iets steken als je iets wilde uitzoeken. Het gaat allemaal sneller, dankzij de technologische vooruitgang.” 

Dit interview werd gepubliceerd in Vastgoed Magazine

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *