De toekomst van verzekeringen, verzekeraars en verzekeringsadviseurs

Op 29 september werd Danny geïnterviewd door Wie is de Mol?-presentator Art Rooijakkers in ’t Spant in Bussum tijdens een evenement voor verzekeringsadviseurs georganiseerd door Goudse Verzekeringen. Art stelde, samen met het publiek, vragen aan Danny tijdens een College Tour over onder andere zijn jeugd, innovatie, privacy, Big Data, de toekomst van verzekeringen, verzekeraars en de rol van verzekeringsadviseurs.

Danny liet verzekeringsadviseurs zien hoe zij door in personal branding te investeren makkelijker en sneller gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Een bijkomend voordeel is dat mensen op internet sneller een band voelen met een mensen, zoals bijvoorbeeld een verzekeringsadviseur, dan met een bedrijf. Dit geldt helemaal voor een belangrijke doelgroep waar de Goudse en haar verzekeringsadviseurs zich op richten: namelijk het MKB.

Ook het super actuele thema privacy kon in dit vraaggesprek niet ontbreken. Verzekeraars zoals Achmea en ANWB’s dochterbedrijf Unigarant zitten de afgelopen maanden volop achter het privacy-orgel. Danny: “We leven in een ultra transparante wereld en dat is voor verzekeraars erg lastig. Daar waar je in het verleden klanten kon winnen met marketingbeloftes, zien potentiële klanten nu in één oogopslag welke verzekeraar de beste kwaliteit, beste prijs, beste service of combinatie van die drie heeft. Met name aanbieders van zorgverzekeringen en autoverzekeringen hebben hier onder te lijden. De prijsverschillen zijn groot, maar autoverzekeraars zijn om nog een andere reden gestresst: de zelfrijdende auto die onderweg is zal geen ongelukken meer veroorzaken. Wat hebben autoverzekeraars dan nog te doen?”

Danny liet de aanwezigen zien dat de ANWB en Achmea voor een alternatieve route kiezen: “Beide verzekeraars geloven in het idee om korting aan te bieden aan klanten die privégegevens afstaan. Deze data kunnen vervolgens op verschillende manieren worden gebruikt, waaronder het beïnvloeden van het gedrag van de verzekerde. Daarmee breken verzekeraars met het concept van ‘solidariteit’, want alleen als je de precieze instructies van de Big Brother verzekering opvolgt – kom je in de toekomst nog in aanmerking voor een betaalbare verzekering.”

Lees ook Danny’s artikel ‘ANWB’s Big Brother-verzekering is een ontzettend slecht idee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *