Voordat je het weet betaal je €0,90 per minuut, terwijl je ook gratis had kunnen bellen.

Even snel Googlen op de instantie die je wilt bellen, om vervolgens het eerste 0900-nummer te kiezen dat in de zoekresultaten verschijnt. Je bent niet de enige die op deze manier contact zoekt met bedrijven en je merkt pas dat er iets mis is, wanneer je de telefoonrekening ontvangt. Je rekening kan onverwacht tientallen tot (in het ergste geval) honderden Euro’s hoger uitvallen. Dit zaakje stinkt en de politiek moet in actie komen.

Wanneer je op Google zoekt naar het telefoonnummer van een bedrijf, is de kans groot dat het eerste resultaat wat je krijgt een zogenaamde doorverbindservice is. Je belt een 0900-nummer en hoort dat het nummer ergens tussen de €0,40 – €1,- per minuut kost. Je begrijpt dat het aantrekkelijk is als je eerst een paar minuten in de wacht staat; wanneer je €1,- per minuut betaalt aan de service. Via dit 0900-nummer word je vervolgens doorverbonden met het bedrijf waar je contact mee wilt leggen. De kosten die een doorverbindservice per minuut rekent, moeten ook nadat je bent doorverbonden worden betaald. Het kan dus gebeuren dat je met een gratis instantie als de Belastingdienst belt via een doorverbindservice en daarom toch wordt opgezadeld met kosten. Dit wordt vaak niet vermeld door de service, wat misleidend en erg kwalijk is.

De doorverbindservices die verscholen zitten achter 0900-nummers bestaan enkel dankzij zoekmachine Google. Ze optimaliseren hun website en betalen om te adverteren op Google, waardoor ze hoog in de zoekresultaten terecht komen. De bedrijven die een 0900 doorverbindservice bieden, geven zelf aan dat ze niets illegaal doen. En dat is helaas waar. Als de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt hier sancties voor wil opleggen, is het zaak dat ze een flink dossier opbouwen. Als zij dat niet doen, stapt een doorverbindservice naar de rechter en dan wordt het besluit van de ACM ongedaan gemaakt. Tegen de tijd dat zo’n dossier überhaupt rond is, kan zo’n doorverbindservice een nieuwe website hebben aangemaakt en nieuwe nummers hebben aangevraagd. Zo duurt het onderzoek van de ACM inmiddels al meer dan 8 jaar.

De bal ligt nu bij de politiek om maatregelen te nemen tegen deze praktijken. Daarnaast zouden bedrijven zoals DUO, CJIB en de Belastingdienst de consument voor 0900 doorverbindservices moeten waarschuwen. Ze weten we van, maar ze doen op dit moment niets. Verder kan bijvoorbeeld de Belastingdienst de naam ‘Belastingtelefoon’ als merk laten registeren en websites/doorverbindservices die deze naam gebruiken, via de rechter offline laten halen. Je kan er zelf voor zorgen dat niet teveel betaalt, door altijd naar de website te gaan van de instantie waar je contact mee zoekt en vanaf die website ook het contact leggen.

Bekijk hier de bijdrage van Danny Mekicbij Kassa over dit onderwerp.