Geregistreerde domeinnamen kunnen van de ene internet-provider, verhuisd worden naar de ander. Voor verschillende soorten extensies (neem bijvoorbeeld .nl, .be en .com) gelden verschillende soorten procedures.
Dit verschil in procedures vloeit voort uit het feit dat verschillende soorten extensies, door verschillende organisaties beheerd worden. Zo is het Belgische EURid verantwoordelijk voor het wel en wee omtrent .eu-domeinnamen, DNS.be, ook gevestigd in ons buurland, verantwoordelijk voor alle .be-namen en in Nederland hebben wij daar de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) voor.
Bij onze buren werkt het kortgezegd zo, dat als je een verhuizing aanvraagd, deze per e-mail bevestigd moet worden via het e-mailadres dat destijds bij de aanvraag van de domeinnaam is opgegeven. Werkt dit e-mailadres niet, of komt er geen reactie op het verzonden e-mailbericht, dan bestaat er nog de mogelijkheid van het bevestigen van de verhuizing per fax. Komt daar ook weer geen reactie op, dan wordt de verhuisaanvraag in de prullenbak gegooid: een redelijk werkende methode.
In Nederland werkt het sinds jaar en dag anders. Voor het verhuizen van een .nl-domeinnaam waren altijd twee formulieren nodig: een formulier voor verhuizing .nl-domeinnaam en een registratiecontract. Het laatste formulier is kort geleden afgeschaft door sommige providers.
De formulieren dienen verzonden te worden aan de nieuwe domeinnaamprovider en deze zet de verhuisprocedure in gang. Vanuit de centrale organisatie, SIDN, vindt geen controle plaats op of de formulieren daadwerkelijk in het bezit zijn van de nieuwe provider en of het formulier inhoudelijk aan alle vereisten voldoet.
De oude provider heeft vervolgens de mogelijkheid om, zonder opgave van reden, de verhuizing stop te zetten en een administratieve procedure binnen de SIDN in gang te zetten waarbij de nieuwe provider het verzoek krijgt, om de benodigde formulieren te overleggen aan de SIDN (per post of fax) zodat deze kan controleren of de verhuizing valide is. Deze controle stelt niks voor, omdat de SIDN als organisatie enkel kijkt of de gegevens op het formulier kloppen en of er überhaupt een handtekening op het formulier voorkomt. Het formulier voor verhuizing van bijvoorbeeld, politie.nl, zou als handtekening een poppetje kunnen bevatten die heel vriendelijk glimlacht. Ook dan zal de SIDN constateren dat de “verhuizing terecht plaatsvindt”, omdat aan alle formele eisen voldaan is.
Er is en wordt veel misbruik gemaakt van deze procedure. Er zijn providers bekend die standaard en geheel geautomatiseerd bezwaar indienen tegen iedere verhuizing die plaatsvindt. Dit zorgt voor veel werk bij de SIDN en bovenal bij de concurrent, die iedere keer met formulieren en briefjes in de weer moet en deze met spoed door moet faxen op sanctie van het stopzetten van de verhuizing en het krijgen van een boete van 100 euro. Zo is mij een keer overkomen dat ik op vakantie was en 1 dag te laat was met het doorfaxen van de benodigde formulieren. De verhuizing vond niet alleen geen plaats meer, ook mocht ik heel lief en aardig honderd euro aftikken.
De SIDN heeft de oplossing bedacht voor het indienen van foutieve bezwaren, denken ze. Als een bezwaar onterecht blijkt te zijn, dan wordt de provider die het bezwaar ingediend heeft tien euro boete in rekening gebracht.
Dit gaat niet werken.
Waarom niet?
Omdat, zoals hierboven reeds aangegeven, de procedure van het controleren van een .nl-verhuizing in mijn ogen niet deugt. Het is meer dan eens voorgekomen dat een klant een .nl-domeinnaam registreerde bij het bedrijf waar ik voor werk, wij weten dus zeker dat onze klant en alleen onze klant de eigenaar is van dit domein, er vervolgens een melding van een wegverhuizing naar een andere provider bij ons binnen komt en de klant van niks weet.
Wij dienen bezwaar in.
Een paar dagen later komt van de SIDN het bericht terug dat de verhuizing wel degelijk terecht is ingediend en dat het bezwaar ongegrond is, omdat er blijkbaar een verhuisformulier voor deze verhuizing rondzwerft waar dus een valse of foutieve handtekening onder staat.
In dat geval zouden wij dus tien euro boete toegewezen krijgen?
Ja. En zolang het zo makkelijk is en blijft om een verhuisverzoek te vervalsen, inclusief bijbehorende formulieren, als zelfs een lachende smiley als handtekening wordt goedgekeurd, is het in mijn ogen onterecht dat een dergelijke sanctie zoals de SIDN nu invoert wordt ingevoerd. Men kan beter een voorbeeld nemen aan onze zuider of oosterburen wat dat betreft: daar kunnen domeinnamen gewoon veel lastiger onterecht verhuisd worden en hoeft men niet te dreigen met kinderachtige boetes om dat soort praktijken verder te gaan.
Binnenkort zal ik uit de doeken doen hoe onze buren met deze problematiek omgaan.
Geef een reactie