Internationaal zakendoen op internet

Internationaal zakendoen is door internet veel makkelijker geworden. Maar het zorgt ook voor nieuwe dilemma’s. Internetexpert Danny Mekić beantwoordt praktische vragen van ondernemers. Een klein college.

1. Ik heb een Franstalige website gemaakt om mijn producten op de Franse markt te kunnen aanbieden. Maakt het uit in welk land ik de hosting laat verzorgen?

Ja! Het heeft voordelen om een website, bedoeld voor een buitenlandse markt, op een server in dat land te laten draaien. Ten eerste bevordert het voor de bezoeker de snelheid waarmee hij op de website kan surfen. Het dataverkeer hoeft immers niet via Nederland te verlopen en dat scheelt tijd. Ook verminder je hierdoor de kans op storingen. Hoe minder tussenschakels, hoe beter. Maar het belangrijkste voordeel is de verbeterde vindbaarheid van de website. Google beoordeelt websites sinds kort ook op de snelheid waarmee ze worden gevonden. Een site laten draaien op een lokale server is weliswaar iets duurder, maar dat compenseer je ruimschoots door de verbeterde vindbaarheid. Overigens hoef je hiervoor niet per se contact op te nemen met een buitenlands hostingbedrijf. Ook Nederlandse aanbieders kunnen ervoor zorgen dat een website op een buitenlandse server draait.

2. Heeft het zin om voor elk land een aparte domeinnaam te gebruiken?

Als je slechts één domeinnaam gebruikt, bijvoorbeeld www.bedrijfx.com, kun je je website ook op slechts één server laten draaien. Door te kiezen voor verschillende domeinnamen – www.bedrijfx.be, www.bedrijfx.fr – of gebruik te maken van subdomeinnamen – be.bedrijfx.com, fr.bedrijfx.com – heb je de mogelijkheid om je internationale websites onder te brengen bij lokale servers in het buitenland. Dat vergroot dus weer de vindbaarheid en snelheid van de websites. Welke van de twee opties het best past bij jouw bedrijf hangt af van de lay-out en inhoud van je websites. Lijken die veel op elkaar, kies dan voor subdomeinnamen. Wijken ze per land sterk af, kies dan voor verschillende domeinnamen.

3. Is het belangrijk om voor mijn internationale websites een zelfde vormgeving en indeling te gebruiken?

Vanuit kostenoverwegingen zou je kunnen zeggen: ja. Met een standaardindeling en een vertaling naar de taal van het doelland kun je een heel eind komen. Maar pas op voor culturele verschillen; die vormen een grote valkuil! Neem bijvoorbeeld Duitsland. Daar is het zeer gebruikelijk om de directie van een bedrijf een prominente rol te geven op de website. Dat doen wij in Nederland veel minder. Ook hechten de pünktliche Duitsers aan titels, daar wordt veel status aan ontleend, terwijl wij ze liever weglaten. Duitse websites benadrukken bovendien graag de corporate uitstraling van een bedrijf. Je leest er veel over de organisatie. Nederlandse websites zijn meer gericht op de gebruiker. Vergelijk bijvoorbeeld de website van de Nederlandse Spoorwegen – www.ns.nl – met die van de Deutsche Bahn – www.db.de – dat is een wereld van verschil. Amerikanen zijn wat dat klantgerichte betreft vaak weer heel erg over de top. Die trekken je door het beeldscherm, stoppen een treinkaartje in je mond en duwen je nog niet de trein in. De nadruk ligt heel erg op de verkoop.

4. Met welk recht heb ik te maken als ik producten via mijn website in een ander land aanbied?

Aan internationaal ondernemen zitten vaak allerlei juridische haken en ogen. Dat wordt nogal eens onderschat. Zeker bij zakendoen via internet. Binnen de EU is veel wetgeving met betrekking tot zaken als garantie op en kwaliteitseisen aan producten behoorlijk gestroomlijnd, maar daarbuiten wijkt regelgeving nog wel eens af. Om onaangename verrassingen zo veel mogelijk te voorkomen, adviseer ik altijd om een jurist in te schakelen die goed op de hoogte is van de wetgeving van het land waarop je je wilt gaan richten. Vermeld ook op de website dat het hoofdkantoor van je bedrijf in Nederland is gevestigd en dat je volgens het Nederlandse recht opereert. Neem dit expliciet op in je algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden moeten op de website goed te vinden zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld in het bestelproces van een product worden opgenomen. Je biedt klanten dan nadrukkelijk de gelegenheid zich op de hoogte te stellen van jouw algemene voorwaarden. Bij eventuele geschillen kan dit in je voordeel werken.

Dit interview werd afgenomen door Wim Glas in opdracht van BM van het Ministerie van Economische Zaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *