"Van ondernemers die over grenzen heen kijken word ik heel enthousiast"

Juryvoorzitter: “Van ondernemers die over de grens kijken, word ik heel enthousiast.”

Zonder nieuwsgierigheid red je het niet in het buitenland, volgens juryvoorzitter Danny Mekić. Zelf benadert hij gerust een Duitse CEO om te vragen naar zijn of haar inzichten in de lokale markt. Gebruik Mekić’ adviezen om uw inzending voor de VertrekNL-prijs nog beter te maken!

Interview door Heleen Ronner

Gouden tips
1. Denk groot
“Ondernemerschap is een groot, inspirerend thema, waar heel veel aandacht voor is. Maar in Nederland hebben we het dan vaak over ondernemen in het klein. Het gaat over ZZP-ers of bedrijven op lokaal niveau. Dat is prima, maar ik vind het geweldig als iemand zegt: ik ga mijn concept over de grens brengen. Of: ik ga iets in meerdere landen beginnen. Denk groot, ook al betekent dit dat je meer zelf moet uitzoeken.”

2. Netwerk met nieuwsgierigheid
“Ondernemen in het buitenland is lastig. Je loopt tien stappen achter als je geen netwerk hebt. Kanalen zoals de Kamer van Koophandel zijn er soms niet eens. Het helpt als je structureel netwerkt. Leg niet pas contacten als je al iets nodig hebt, maar kijk altijd om je heen en praat met mensen. Je hoeft daarvoor echt geen geboren netwerker te zijn. Zelf heb ik dit ook gewoon langzaam ontwikkeld. Nieuwsgierig helpt daarbij. Maak bijvoorbeeld een afspraak met een lokale ondernemer en vraag wat je wilt vragen.”

3. Vergroot uw culturele inzicht
“Uit een inzending voor de VertrekNL-prijs moet begrip voor en interesse in de lokale cultuur blijken. Taalkennis is niet altijd het belangrijkste. In Frankrijk kun je echt respect afdwingen door de taal goed te spreken, maar in Duitsland is dat veel minder belangrijk. Dat soort ongeschreven regels ontdek je als je contacten legt. Zo kun je ook ontdekken of de mensen daar wel echt behoefte hebben aan jouw dienst of product.”

4. Maak je locatiebezoek waardevol voor andere bedrijven
“Starten in het buitenland is duur. Je moet jezelf transporteren, hotelovernachtingen betalen etcetera. Natuurlijk kun je soms subsidies krijgen als je bijvoorbeeld start met exporteren. Je kunt ook zoeken naar Nederlands bedrijven die ook een belang hebben in de regio. Zij huren vaak adviesbureaus in om de lokale markt beter te leren kennen. Wellicht kun jij ook marktonderzoek doen voor ze tijdens je locatiebezoek, bijvoorbeeld in ruil voor reiskosten. Wees niet bang om kennis en ervaringen te delen, want je kunt elkaar later vaak verder helpen. Helpen is voor mij synoniem voor leven en evolutie.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *