De nieuwe persoonlijke bonuskaart van Albert Heijn

Albert Heijn heeft vorige maand de nieuwe bonuskaart geïntroduceerd. Wat is daar zo nieuw aan?

Helemaal niets.

Hoewel, als je je nieuwe bonuskaart persoonlijk maakt, zodat het een persoonlijke bonuskaart wordt, dan krijg je drie keer meer, volgens de advertenties. Drie keer meer wát? 

Persoonlijke aanbiedingen zoals exclusieve deals, bedankjes, acties en informatie, staat op de website geschreven. En welkomstcadeaubonnetjes.

Maar waaróm krijg je drie keer meer bij een gepersonaliseerde bonuskaart?

Die vraag kreeg de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ahold, de hyperintelligente Jan Hommen, vorige week donderdag gesteld tijdens een studentenbijeenkomst. Hij was zich nog aan het inlezen, zei hij.

Het is ook lastige materie, privacy, en de verwerking van data. Persoonlijke informatie en aankoopgedrag verzamelen en interpreteren. En vervolgens op maat gemaakte advertenties tonen en aanbiedingen sturen die passen bij het leven van de ontvanger. En zijn budget. En opleidingsniveau. Zodat het geld gaat rollen en binnenkomt op de bankrekening van Ahold NV. Dat had Jan als bankenman toch wel moeten weten.

Daarom nodig ik Jan Hommen en zijn voltallige Raad van Commissarissen uit om een keer samen met mij te gaan kijken bij Tesco, de grote Britse evenknie van Albert Heijn. Bij Tesco hebben ze al jaren een nieuwe, persoonlijke bonuskaart en maakte deze week bekend nog een stap verder te gaan, waardoor hun bonuskaart in de toekomst misschien overbodig wordt: camera’s die de gezichten gaan scannen van klanten, om te weten te komen of er een man of vrouw bij de kassa staat en hoe oud hij of zij ongeveer is. Waarom? Om op maat gemaakte advertenties te kunnen tonen en informatie kunnen verzamelen over hun klanten.

En zo loopt Albert Heijn met de nieuwe persoonlijke bonuskaart gewoon weer een stap achter. In dit geval: gelukkig maar. Geef mij in plaats van een gezichtenscanner maar de nieuwe persoonlijke bonuskaart. Die hoef ik tenminste niet te gebruiken.

Deze column schreef ik op verzoek van Radio 1, TROS In Bedrijf, en werd vandaag uitgezonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *