Instagram groeit onder vleugels van Facebook en heeft meer gebruikers dan Twitter

Een foto zegt meer dan 140 tekens. Dat zou de conclusie kunnen zijn, als je kijkt naar de laatste cijfers van Twitter en Instagram. Het is in elk geval een mooie mijlpaal voor de plek waar foto’s en video’s kunnen worden gedeeld, voor het bedrijf dat twee jaar geleden voor ruim 800 miljoen dollar werd gekocht door Facebook. Vooral de groei in de laatste negen maanden, 100 miljoen maandelijkse gebruikers extra, is spectaculair.

Jongeren kiezen steeds vaker voor Instagram, waar ze meer en meer afhaken op Twitter. Dat is niet zo gek, stelt internetdeskundige Danny Mekić. ,,Op Twitter valt steeds meer te lezen, je hebt er door het grotere aanbod van gesponsorde tweets ook minder invloed op. Twitter vraagt te veel tijd en begint te veel op Facebook te lijken. Daar valt onmogelijk van te winnen. Instagram is veel lichter, je hoeft er minder vaak actief te zijn en het kost minder tijd.’’

Instagram groeit onder de vleugels van moeder Facebook. ,,Wat dat betreft,’’ zegt Mekić, ,,is Twitter toch meer het weeskindje, dat het op eigen kracht moet doen. Ik begrijp de behoefte niet om te blijven groeien. Twitter heeft een duidelijke doelgroep, zou die zo goed mogelijk moeten blijven bedienen. Sterk zijn in een niche, waarom is het niet genoeg?’’

Het besef dat Twitter geen platform van onbegrensde mogelijkheden is, is al doorgedrongen tot de beursvloer. Het aandeel is in 2014 met 41 procent gedaald.

Voor Instagram zijn er vooralsnog weinig gevaren. Het krijgt ongetwijfeld te maken met de wetmatigheid voor sociale media, dat je minder ‘cool’ bent, als je te populair wordt. Maar een echte uitdager is er nog niet.

Zelfs ‘Snapchat’ niet, het platform waar geplaatste foto’s na een paar uur verdwijnen, waar ze op Instagram worden bewaard. ,,Die twee,’’ zegt Mekić, ,,kunnen prima naast elkaar bestaan. Instagram voor de brave foto’s, Snapchat voor de gewaagde kiekjes waarvan je niet wilt dat ze ooit tegen je worden gebruikt. Snapchat zal wel drie keer nadenken, voordat het serieus gaat concurreren met Instagram. Dan vecht je namelijk ook tegen Facebook. Het grootste gevaar voor Instagram zou het einde van de ‘selfiehype’ zijn.’’

Instagram, ontworpen door de vrienden Kevin Systrom en Mike Krieger, werd gelanceerd in 2010. Er zijn al 30 miljard foto’s op gedeeld, dagelijks komen er 70 miljoen bij. Veel geld wordt er nog niet mee verdiend, al wordt sinds kort geëxperimenteerd met foto’s en video’s van modemerken als Levi’s en Michael Kors.

Onder jongeren is Instagram al ongekend populair, ook in Nederland. In januari hield Newcom een onderzoek onder tieners en toen bleek dat 400.000 van de 993.000 jongeren tussen 15 en 19 jaar en maandelijks gebruik van maakten en 252.000 zelfs dagelijks. Snapchat scoort per maand ongeveer dezelfde cijfers, maar heeft dagelijks minder bezoekers, zo’n 184.000.

Uit dat onderzoek bleek al dat jongeren niet wegrennen van Facebook, nu papa en mama er ook op zitten. Vrijwel alle Nederlanders in de leeftijdscategorie 15-19 maken er gebruik van, maar liefst 745.000 doen dit zelfs elke dag.

,,Facebook, Google en Apple zijn de grote domeinen geworden,’’ zegt Mekić. ,,Daar plakken jongeren vervolgens andere, lichtere platforms onder.’’

Wat zij graag willen gebruiken, is nu wel helder, denkt Mekić. ,,Ga maar na, in de appstore zitten 1,2 miljoen apps. Alles is nu wel zo’n beetje verzonnen en je hebt die dingen echt niet allemaal nodig. Het is meer de vraag welke aanbieder in een bepaalde niche de sterkste wordt.’’

Dan helpt het als je, zoals Instagram, aan alle kanten wordt geholpen door moederbedrijf Facebook.

Dit interview is afgenomen door Martijn van Beeten en verscheen 12 december in het Algemeen Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *