Technologie in het onderwijs: nooit een doel op zich

In Heemskerk waren op de avond van 23 mei alle blikken gericht op de toekomst van het onderwijs. Danny Mekic’ gaf in zijn lezing voor onderwijsstichting Fedra zijn visie op het onderwijs in Nederland. De snelheid waarmee technologie zich ontwikkeld heeft en onze levens binnengedrongen is zorgt voor interessante nieuwe mogelijkheden, maar ook valkuilen, waarschuwde hij.

Waar vroeger op die enkele computer in het lokaal aan kinderen geleerd werd hoe zij word-bestanden konden opslaan of uit kunnen printen, steekt nu de ene na de andere iPad-school de kop op: scholen waar het grootste gedeelte van de lesstof via modules op iPads aan kinderen voorgelegd wordt. De iPad-school is een voorbeeld van een veelheid aan experimenten en voorbeelden van hoe technologie steeds meer het klaslokaal binnendringt.

Technologie kan een geweldige toevoeging zijn aan het leerproces volgens Mekic’. Zo kan de snelheid waarmee een leerling de lesstof behandelt aangepast worden, met verduidelijking voor diegenen die meer moeite hebben en extra uitdagingen en verdieping voor degenen die zonder problemen door de stof racen. Vooral dat laatste is waar het binnen het onderwijs nog aan ontbreekt volgens Danny.

Het huidige systeem is erop ingesteld om onvoldoendes weg te werken, vindt Danny. Vieren moeten zesjes worden, maar achten mogen achten blijven. De focus ligt daarbij op afstraffen waar een leerling niet goed in is in plaats van het helpen van het ontwikkelen van een talent. Met de komst van technologie is het makkelijker dan ooit om iemand die ontzettend goed is in informatica of aardrijkskunde met inspirerende mensen binnen dat vakgebied in contact te brengen en die acht naar een tien te tillen.

Daarnaast kan technologie ook gebruikt worden om jongeren te helpen met vaardigheden en vakken waar ze minder goed in zijn door de stof in een context te plaatsen die voor de leerling interessant is. Zo kan iemand die niet goed is in wiskunde beter zijn of haar aandacht erbij houden als de stof in aan de hand van voorbeelden uit de voetbalwereld gepresenteerd wordt.

Technologie maakt veel dingen eenvoudiger en sneller, maar een kanttekening die Danny plaatst is dat het gebruik ervan niet een doel op zich moet zijn. Technologie is uitermate geschikt om de tastbare realiteit beter, makkelijker en sneller inzichtelijk te maken. Daarvoor is het cruciaal dat leerlingen zo veel mogelijk ervaren hoe die tastbare realiteit in elkaar steekt. Dat kan niet via een iPad, meent hij. De school die dit onderscheid in de vingers heeft kan pas echt sprongen maken in de toekomst, geeft Danny mee.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *