Lezing: Banken, jongeren(marketing) en plezier maken

Banken hebben een flinke kluif aan de groep jongeren tussen de 15-30 jaar. Hoe zorgen ze dat ze relevant blijven voor deze groep en wat moeten banken daarvoor ondernemen? De wereldbevolking is in 150 jaar tijd gegroeid van één naar zeven miljard mensen en er leven meer generaties naast elkaar dan ooit tevoren. Als we kijken naar de jongste potentiële beroepsbevolking (geboortejaar 1986 – 1995), zien we dat de manier waarop zij consumeren anders is dan die van oudere generaties. Danny gaf hier vandaag een lezing over voor medewerkers van verschillende Nederlandse banken.

Zij zijn opgegroeid in een tijd van economische crisis, met internationale politieke spanningen, een nadruk op de houdbaarheid van fossiele brandstoffen en een volledige afhankelijkheid van technologie. Dit zijn slechts enkele factoren die invloed hebben gehad op de cultuur die we ‘millennial’ noemen. De voornaamste reden voor deze groep om in beweging te komen: ‘om plezier te hebben in het leven’. Helpt jouw bank jongeren om plezier te hebben in het leven?

Hier ligt de uitdaging voor bestaande banken. Voor de traditionele producten die banken aanbieden, worden in rap tempo door start-ups nieuwe oplossingen bedacht. Een start-up kan zich bijvoorbeeld focussen op hypotheken voor hoger opgeleiden, of crowd-funded leningen. De oligopolistische bankensector, wordt steeds meer een sector van volkomen concurrentie. En juist in een markt met volkomen concurrentie moeten de traditionele banken hun plekje opnieuw zien te veroveren.

Wanneer banken zich klantproblemen eigen maken, kunnen verrassen en samen het leven gaan vieren; is dat een grote stap in de goede richting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *