Rondom de beleving van auto’s en automerken zijn er steeds meer mogelijkheden om een consument op afstand te bedienen. Door ontwikkelingen op het gebied van technologie en innovatie kan bijna de hele beleving zich in de huiskamer van een consument afspelen. Dat is interessant, want mensen willen wel flexibiliteit, maar niet teveel ‘gedoe’. Wanneer mensen naar de dealer gaan, is een groot deel van het besluit zowel bewust als onbewust al genomen. Danny Mekic’ sprak hierover met de directie van een grote Nederlandse importeur in de Automotive sector, gevolgd door een interactieve strategiesessie.
Zowel automerken, als auto importeurs en autodealers kunnen niet enkel afhankelijk zijn van het moment dat de consument een auto gaat aanschaffen en het product dus echt relevant wordt voor deze mensen. In de automotive sector is het zaak om zo snel mogelijk merkaffiniteit op te bouwen en dat begint misschien al bij het zien van een kinderfoto waarbij je in een kinderwagen van MINI zit, of al je hele leven tegen een peper- en zoutstel van Peugeot aankijkt. De Automotive sector schuwt geen middelen om de consument al vroeg bij het merk betrokken te krijgen.
Naast de fysieke middelen, zijn er inmiddels ook virtuele mogelijkheden bijgekomen. Op het internet, waaronder social media, is Automotive al snel volwassen geworden. De nieuwe virtuele mogelijkheden die zowel kansen als uitdagingen bieden zijn met name VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality), ondersteund door IoT (Internet of Things). Deze technologieën hebben voor consumenten als eerste een doorbraak gemaakt in de game-industrie en het ziet er naar uit dat de Automotive sector er ook al vroeg bij is. Een virtuele ervaring door gebruik van VR of AR kan een consument al vroeg bevestiging geven dat het gekozen automerk en type auto, de juiste is. En hoe eerder dit gebeurt in het aankoopproces, hoe beter.
Geef een reactie