Hoe lang heb je garantie op producten? 1 jaar? of langer? (7:17 BW)

Je hebt als consument een een minimale wettelijke garantietermijn van zes maanden op producten waarbij de leverancier/fabrikant de bewijslast draagt. De leverancier of de fabrikant mag natuurlijk de garantie uitbreiden of verlengen (tot bijv. standaard 1 jaar, al dan niet tegen betaling).

Na de garantieperiode van de leverancier of fabrikant moet het geleverde nog steeds voldoen aan de eigenschappen die je van het product mag verwachten. Juristen noemen dit het conformiteitsbeginsel en het staat in art. 7:17 BW. Hierin staat het volgende:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Bij normaal gebruik heeft bijvoorbeeld een mobiele telefoon een gebruiksduur van enkele jaren. Als de binnen de gebruiksduur je telefoon kapot gaat bij normaal gebruik (!!) dan moet de leverancier je telefoon repareren of vervangen. Als het apparaat vrij oud is, is het redelijk dat de eigenaar een deel van de reparatiekosten betaalt.

Mijn ervaring is dat verkopers mensen vaak afschepen. Het helpt dan om zijn/haar naam te vragen en eventueel te vragen naar de (filiaal)manager. Als dat niet helpt schrijf dan een brief naar het hoofdkantoor (van de verkopende partij). Vaak is men op het hoofdkantoor beter op de hoogte en dus ook meer gevoelig voor verwijzingen naar wetsartikelen.

In een Europese richtlijn staat dat deelnemende landen de garantietermijn kunnen vaststellen op minimaal twee jaar. Nederland heeft dat niet gedaan. In praktijk betekent dit dat je in de meeste gevallen meer dan twee jaar garantie hebt. Je moet dan alleen na de wettelijke zes maanden wel bewijzen dat je het apparaat ‘normaal’ hebt gebruikt, en dat is iets wat soms wel lastig kan zijn.

22 reacties op “Hoe lang heb je garantie op producten? 1 jaar? of langer? (7:17 BW)”

  1. […] Relevante artikelen uit het Burgerlijk Wetboek: 7:17, 7:18, 7:21, 7:22. Lees ook verder in Hoe lang heb je garantie op producten? 1 jaar? of langer? […]

  2. […] Relevante artikelen uit het Burgerlijk Wetboek: 7:17, 7:18, 7:21, 7:22. Lees ook verder in Hoe lang heb je garantie op producten? 1 jaar? of langer? […]

  3. Elvira

    Ik heb in mei een nietleren tas gekocht. Nu is de riem al geknapt. Een knopje is doorgedraaid zodat ik het vak niet meer kan afsluiten en een rits is stuk. Hoe lang heb ik garantie? Wie weet het?

  4. Elvira

    Ik heb in mei een nietleren tas gekocht. Nu is de riem al geknapt. Een knopje is doorgedraaid zodat ik het vak niet meer kan afsluiten en een rits is stuk. Hoe lang heb ik garantie? Wie weet het?

  5. Geachte heer, ik heb een vraag, ik heb uw stuk goed doorgenomen, Ik heb echter nog een vraag. Ook de Bovag weet mij te vertellen dat wij ons moeten beroepen op het Nonconformitietsbeginsel. De Dealer die wij verantwoordelijk willen stellen als verkoper van de auto’s zegt echter dat dit voor bedrijven niet geldt. Bovag weer gebeld, de zeggen dat het expliciet voor bedrijvenn moet zijn bepaald dat de verkoper, ook ondernemer niet aansprakelijk kan worden gesteld conform het non conformitiets beginsel.

    Wij hebben destijds niets getekend. Mijn vraag is echter, kunne kliene lettertjes in de algemene voorwaarden niet worden gezien als het uitsluiten van de Non-conformitietsbeginsel. beginsel.

    Mijn vraag dus, hoe staat het met dit beginsel voor bedrijven, hoe concreet moet een uitsluiting zijn.

    1. Beste Chris,

      Het klopt inderdaad dat een uitzondering op het non-conformiteitsbeginsel mogelijk is in een overeenkomst tussen twee bedrijven. Deze uitzondering kan expliciet worden afgesproken, of opgenomen worden in Algemene Voorwaarden.

      Algemene Voorwaarden zijn echter niet automatisch geldig. Ze moeten vóór het sluiten van de overeenkomst overhandigd/kenbaar gemaakt zijn, via de daarvoor geldende procedures. Ik zou je willen adviseren om contact te zoeken met een jurist/advocaat om dit uit te laten zoeken, ik kan op basis van deze informatie geen oordeel vellen.

      Veel succes!

      Danny

      1. Edward

        Wat nu als er alleen op de factuur staat ” koper is terzake kundig en stemt in met uitsluiting van elke vorm van garantie ivm korting en na proefrit”

        De motor loopt na 3000 km geheel in de prak achteraf blijkt dat er een paar km voor de verkoop een nieuwe turbo gemonteerd is en de oorzaak van de kapotte turbo niet op gelost is.

        Algemene voorwaarden zijn nooit over handigd!

  6. Geachte heer, ik heb een vraag, ik heb uw stuk goed doorgenomen, Ik heb echter nog een vraag. Ook de Bovag weet mij te vertellen dat wij ons moeten beroepen op het Nonconformitietsbeginsel. De Dealer die wij verantwoordelijk willen stellen als verkoper van de auto’s zegt echter dat dit voor bedrijven niet geldt. Bovag weer gebeld, de zeggen dat het expliciet voor bedrijvenn moet zijn bepaald dat de verkoper, ook ondernemer niet aansprakelijk kan worden gesteld conform het non conformitiets beginsel.

    Wij hebben destijds niets getekend. Mijn vraag is echter, kunne kliene lettertjes in de algemene voorwaarden niet worden gezien als het uitsluiten van de Non-conformitietsbeginsel. beginsel.

    Mijn vraag dus, hoe staat het met dit beginsel voor bedrijven, hoe concreet moet een uitsluiting zijn.

    1. Beste Chris,

      Het klopt inderdaad dat een uitzondering op het non-conformiteitsbeginsel mogelijk is in een overeenkomst tussen twee bedrijven. Deze uitzondering kan expliciet worden afgesproken, of opgenomen worden in Algemene Voorwaarden.

      Algemene Voorwaarden zijn echter niet automatisch geldig. Ze moeten vóór het sluiten van de overeenkomst overhandigd/kenbaar gemaakt zijn, via de daarvoor geldende procedures. Ik zou je willen adviseren om contact te zoeken met een jurist/advocaat om dit uit te laten zoeken, ik kan op basis van deze informatie geen oordeel vellen.

      Veel succes!

      Danny

      1. Edward

        Wat nu als er alleen op de factuur staat ” koper is terzake kundig en stemt in met uitsluiting van elke vorm van garantie ivm korting en na proefrit”

        De motor loopt na 3000 km geheel in de prak achteraf blijkt dat er een paar km voor de verkoop een nieuwe turbo gemonteerd is en de oorzaak van de kapotte turbo niet op gelost is.

        Algemene voorwaarden zijn nooit over handigd!

  7. Jan van Beusekom

    Geachte heer Mekic,

    Ik heb drie jaar geleden een gasoven gekocht (Etna). De garantie was twee jaar. Nu is ie aan de buitenkant aan het roesten, er is een knop af en de becijfering bij de draaiknoppen is deels weg.
    Dit zijn misschien geen dingen die te maken hebben met de hoofdfunctionaliteit van een gasoven. Maar kun je niet in redelijkheid verwachten dat deze kwalen niet op zo’n korte termijn al plaatsvinden.
    Mijn vraag is dan ook of dit ook niet binnen het conformiteitsbeginsel valt.

    Met vriendelijke groet

  8. Jan van Beusekom

    Geachte heer Mekic,

    Ik heb drie jaar geleden een gasoven gekocht (Etna). De garantie was twee jaar. Nu is ie aan de buitenkant aan het roesten, er is een knop af en de becijfering bij de draaiknoppen is deels weg.
    Dit zijn misschien geen dingen die te maken hebben met de hoofdfunctionaliteit van een gasoven. Maar kun je niet in redelijkheid verwachten dat deze kwalen niet op zo’n korte termijn al plaatsvinden.
    Mijn vraag is dan ook of dit ook niet binnen het conformiteitsbeginsel valt.

    Met vriendelijke groet

  9. JJ

    Hallo,

    Hoe zit het met de garantie bij een playstation 3? Anderhalf jaar geleden gekocht. Verkoper (game-mania) verwijst me door naar Sony! Deze willen een gereviseerd (2e hands apparaat) toesturen voor 150 euro! Maar liefst 1 / 3 e van het aankoopbedrag!

    MVG JJ

  10. JJ

    Hallo,

    Hoe zit het met de garantie bij een playstation 3? Anderhalf jaar geleden gekocht. Verkoper (game-mania) verwijst me door naar Sony! Deze willen een gereviseerd (2e hands apparaat) toesturen voor 150 euro! Maar liefst 1 / 3 e van het aankoopbedrag!

    MVG JJ

  11. HOE LANG HEB IK GARANTIE OP DE SAMUNG STARRR S5230??????????????plese help me alvast bedankt

  12. HOE LANG HEB IK GARANTIE OP DE SAMUNG STARRR S5230??????????????plese help me alvast bedankt

  13. piet

    ik heb me ford transit 1jaar en 4 maanden geleden laten maken door ford garage maar nu is de startmotor die hun er nieuw op hebben gezet alweer stuk maar garantie is weg.

  14. piet

    ik heb me ford transit 1jaar en 4 maanden geleden laten maken door ford garage maar nu is de startmotor die hun er nieuw op hebben gezet alweer stuk maar garantie is weg.

  15. Alex

    re. Zainab
    De Europese regel is dat je twee jaar garantie moet krijgen echter geld de Nederlandse wet hier en daar staat geen enkele garantie termijn maar moet een product zo lang mee kunnen gaan als je van een product mag verwachten.
    In het praktijk is het echter zo dat je na twee jaar zonder problemen te hebben kunnen werken een groot deel van de reparatie kosten zelf mag gaan dokken en dan is een nieuwe kopen een stuk slimmer.
    Dit geld echter niet voor een product wat je tweede hands koopt daar geld een garantie tijd van 3 maanden.
    Dit geld ook voor particulier gekochte producten maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het defect er al was toen je het product kocht.
    Bij een nieuw product is het zo dat in de eerste zes maanden de verkoper moet aantonen dat het product door jou schuld defect is geraakt en daarna mag jij het doen (Apple is daar heel erg goed in las ik ergens)

    re. Piet
    Op reparaties die na de garantie periode zijn uitgevoerd geld een termijn van 3 maanden maar op de starten motor zelf is dat wel weer 2 jaar.
    Echter mag wel de kosten van het verwijderen en terug plaatsen door berekend worden.
    Mocht je een klein beetje handig zijn dan is het zelfs mogelijk om het zelf te doen dat scheelt echt een hoop geld.
    Het is een uurtje werk incl koffie drinken.

  16. Alex

    re. Zainab
    De Europese regel is dat je twee jaar garantie moet krijgen echter geld de Nederlandse wet hier en daar staat geen enkele garantie termijn maar moet een product zo lang mee kunnen gaan als je van een product mag verwachten.
    In het praktijk is het echter zo dat je na twee jaar zonder problemen te hebben kunnen werken een groot deel van de reparatie kosten zelf mag gaan dokken en dan is een nieuwe kopen een stuk slimmer.
    Dit geld echter niet voor een product wat je tweede hands koopt daar geld een garantie tijd van 3 maanden.
    Dit geld ook voor particulier gekochte producten maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het defect er al was toen je het product kocht.
    Bij een nieuw product is het zo dat in de eerste zes maanden de verkoper moet aantonen dat het product door jou schuld defect is geraakt en daarna mag jij het doen (Apple is daar heel erg goed in las ik ergens)

    re. Piet
    Op reparaties die na de garantie periode zijn uitgevoerd geld een termijn van 3 maanden maar op de starten motor zelf is dat wel weer 2 jaar.
    Echter mag wel de kosten van het verwijderen en terug plaatsen door berekend worden.
    Mocht je een klein beetje handig zijn dan is het zelfs mogelijk om het zelf te doen dat scheelt echt een hoop geld.
    Het is een uurtje werk incl koffie drinken.

  17. hafida

    hoi,
    heb een tafel gekocht en aan de zijkant is de lak er vanaf. zo was het ook bij mij thuis afgeleverd heb meerdere keren contact gehad er werkte toen een jongen daar die had mij toen vertelt dat ik het terug mocht brengen. hij is ontslagen en er wordt mij verteld dat ze er niet aan gaan doen. ben er zo lang mee bezig en mijn garantie van een jaar loopt over twee maanden af. wat zijn mijn rechten????

  18. hafida

    hoi,
    heb een tafel gekocht en aan de zijkant is de lak er vanaf. zo was het ook bij mij thuis afgeleverd heb meerdere keren contact gehad er werkte toen een jongen daar die had mij toen vertelt dat ik het terug mocht brengen. hij is ontslagen en er wordt mij verteld dat ze er niet aan gaan doen. ben er zo lang mee bezig en mijn garantie van een jaar loopt over twee maanden af. wat zijn mijn rechten????

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *