Enkele weken geleden gaf ik een interview aan journalist Pim Brassien over journalistiek anno 2008. Ik betoogde dat er sprake is van een verloedering van de professionele journalistiek, die namelijk steeds vaker gericht is op het ‘Googlen’ van wat feitjes voor in een artikel.
De betrouwbaarheid en kwaliteit van artikelen komt daarbij ernstig in gevaar. Hoe dat in zijn werk gaat is heel mooi te zien bij de introductie van de nieuwe versie van de iPhone, die gisteren is aangekondigd. De nieuwe iPhone zal overigens 11 juli in de winkels liggen.
Voor de introductie van een nieuwe gadget gaat traditiegetrouw de geruchtenmachine aan. Tientallen websites en communities gaan gokken waar de nieuwe functies uit zullen gaan bestaan. Sneller, mooier, meer functies, veiliger, maar ook dunner. Dat zijn zo’n beetje de vijf categorieën waarbinnen geruchten over nieuwe features zich manifesteren, vrij voor de hand liggend.
En nu blijken de geruchten ook vrij goed overeen te komen, op één punt na: de nieuwe iPhone is niet dunner maar juist ietsjes dikker. Als we de technische specificaties van het product mogen geloven in ieder geval, is de nieuwe iPhone 12,3 milimeter diep, waar het oudere broertje 11,6 milimeter diep was.
Hoe kan het dan toch zo zijn dat diverse media, waaronder De Volkskrant, melden dat de nieuwe iPhone dunner is? Ik heb wel een vermoeden..
Geef een reactie