Door een spamaanval vanaf een Telfort-mailadres kunnen Telfort-klanten nu al acht dagen niet mailen naar Hotmail. Telfort staat op de zwarte lijst van Redmond.
“De problemen zijn zondag 19 april ontstaan door een zogeheten 419 scam run, een spamaanval uitgevoerd door (veelal Nigeriaanse of Oost-Europese) oplichters. Onbekenden hebben ingebroken op het onbeveiligde wifi-netwerk van een Telfort-klant en vanaf het e-mailadres van die klant spamberichten rondgestuurd naar circa 1 miljoen mailadressen.”, zo valt te lezen in een artikel op Webwereld.nl, geschreven door Ernst-Jan Hamel. Een interessante passage uit het artikel vind ik de volgende:
Telfort hoopt op een snel einde aan de Hotmail-blokkade. Om dat voor elkaar te krijgen moet Microsoft het ip-adres van de Telfort-mailserver van de zwarte lijst halen, legt een woordvoerder uit. “De bal ligt nu bij Microsoft in de Verenigde Staten. We hebben het onbeveiligde netwerk van waaruit gespamd werd meteen afgesloten. Meer dan afwachten kunnen we momenteel niet doen.”
Mijn technische collega’s bij Domeinbalie.nl hebben in het verleden meerdere consultancyopdrachten uitgevoerd voor klanten van ons om voor een ad hoc oplossing te zorgen in geval van IP-blokkade door Microsoft. Als er voldoende middelen (geld en apparatuur) beschikbaar worden gesteld door de klant, dan is de oplossing veel simpeler dan ‘wachten’ op een reactie uit Redmond. Je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen om de IP-adressen om te nummeren, zodat binnen één dag je klanten weer met de buitenwereld kunnen mailen. Iemand enig idee waarom Telfort daar niet voor gekozen heeft?
Geef een reactie