Ga je deze zomer op vakantie en wil je een hotel of appartement boeken? Doe dit dan niet via sites als Booking.com. Als je direct boekt bij een hotel of appartement kun je meestal 10-30% korting vragen! Dat is het geld dat ze anders aan Booking.com hadden betaald.

In sommige landen heeft Booking.com de afspraak met hotels en appartementen dat ze geen korting mogen geven. In dat geval kun je vragen om bijvoorbeeld gratis transport van/naar de luchthaven, of als je in een hotel met restaurant verblijft om een of meerdere gratis etentjes.

Tot een paar jaar geleden boekte ik altijd via Booking.com. Totdat ik een reservering wilde wijzigen in verband met een sterfgeval. Het hotel vond dat prima, maar de wolven van Booking.com wilden mijn reservering niet veranderen of annuleren. Ik moest opnieuw boeken en dus betalen voor een hotelovernachting die ik niet gebruikt heb.

In datzelfde jaar kwam ik er achter dat als je via Booking.com reserveert met creditcard, ze deze gegevens 1-op-1 doorgeven aan het hotel, waar ik mijn creditcardgegevens onbeveiligd op een papiertje afgedrukt zag staan. Het levert de vraag op: wat doét Booking.com eigenlijk, behalve dan 20 tot 30% van het reserveringsbedrag in hun eigen zak stoppen?

Wel zonde hoor. Booking.com begon ooit veelbelovend, maar biedt meestal geen enkel voordeel ten opzichte van direct boeken. En is dus vaak zelfs duurder dan wanneer je zelf om korting vraagt!

Als Booking.com in de toekomst succesvol wil blijven, moéten ze gaan werken aan hun meerwaarde. Goede service, kosteloze annuleringen of wijzigingen, beveiliging van persoonlijke creditcardinformatie.