Waarom ik niet meer boek via Booking.com en jij dat ook niet meer zou moeten doen

Ga je deze zomer op vakantie en wil je een hotel of appartement boeken? Doe dit dan niet via sites als Booking.com. Als je direct boekt bij een hotel of appartement kun je meestal 10-30% korting vragen! Dat is het geld dat ze anders aan Booking.com hadden betaald.

In sommige landen heeft Booking.com de afspraak met hotels en appartementen dat ze geen korting mogen geven. In dat geval kun je vragen om bijvoorbeeld gratis transport van/naar de luchthaven, of als je in een hotel met restaurant verblijft om een of meerdere gratis etentjes.



Tot een paar jaar geleden boekte ik altijd via Booking.com. Totdat ik een reservering wilde wijzigen in verband met een sterfgeval. Het hotel vond dat prima, maar de wolven van Booking.com wilden mijn reservering niet veranderen of annuleren. Ik moest opnieuw boeken en dus betalen voor een hotelovernachting die ik niet gebruikt heb.

In datzelfde jaar kwam ik er achter dat als je via Booking.com reserveert met creditcard, ze deze gegevens 1-op-1 doorgeven aan het hotel, waar ik mijn creditcardgegevens onbeveiligd op een papiertje afgedrukt zag staan. Het levert de vraag op: wat doét Booking.com eigenlijk, behalve dan 20 tot 30% van het reserveringsbedrag in hun eigen zak stoppen?

Wel zonde hoor. Booking.com begon ooit veelbelovend, maar biedt meestal geen enkel voordeel ten opzichte van direct boeken. En is dus vaak zelfs duurder dan wanneer je zelf om korting vraagt!

Als Booking.com in de toekomst succesvol wil blijven, moéten ze gaan werken aan hun meerwaarde. Goede service, kosteloze annuleringen of wijzigingen, beveiliging van persoonlijke creditcardinformatie.


15 reacties op “Waarom ik niet meer boek via Booking.com en jij dat ook niet meer zou moeten doen”

  1. m. küppers

    Ik ben het helemaal eens.

    Een negatieve beoordeling van een Zweeds hotel was niet meer terug te vinden bij de beoordeling. Fotos van de ellende die wij gepost hebben bij booking waren niet te vinden.

    Kijk je bij dat hotel via booking dan zie alleen maar goede recenties. Pas bij diep graven kom je slechtere tegen. Die van ons helemaal niet.

  2. tahiriy

    Met booking . com ga ik nooit meer boeken. De laatste jaren zijn de hotelprijzen zeer sterk gestegen, vooral bij hotels aangesloten bij booking. com omdat die 20 tot 35% van hun winst moeten afdragen aan booking.
    Ik ga enkel nog opzoek naar ‘logeren bij belgen’ of ‘logeren bij nederlanders’ of bij lokale niet aangesloten leden van een boekingsplatform.
    De reviews zijn ook een lachertje. De meeste mensen boeken slechts 1 of 2 nachten en geven dan een geweldige score mee. Diegene die toch malcontent zijn, die review wordt niet weerhouden omdat er zogezegd “gescholden” werd. Ze willen vooral de hoteleigenaars te vriend houden want daar krijgen ze massa’s geld van.
    Iemand die een weekverblijf boekt via booking krijgt meestal een mindere kamer/gite toebedeeld dan diegene die rechtstreeks boekt. Logisch want de winst gaat naar boeking inplaatsvan de hoteleigenaar.
    Er zou moeten een onafhankelijke instelling komen die alle reviews/klachten/opmerkingen van een hotel geeft, zonder uitzondering alles publiceren zodat de volgende hotelbezoeker juist wordt voorgelicht. Nu zijn al die reviews bij booking blablabla

  3. Menno

    Totaal mee oneens.

    ”De wolven van Booking.com” is in dit geval misschien waarheid. Maar als ervarings deskundige die voor mijn werk veel met BCOM werkt weet ik dat zij juist heel flexibel zijn in 99% van de gevallen. Zelfs als de annulerings voorwaarden niet meer opgaan bellen zij vaak nog het hotel/appartement op om te vragen of ze flexibel kunnen zijn met daarbij vaak een positieve uitkomst.

    De reactie op dit onderwerp ook van meneer/mevrouw Tahiry is geheel onterecht ook. Booking.com laat alle reviews toe goed of slecht. Ook zijn er al sites die ”niet boeken” en onafhankelijk zijn zoals Tripadvisor.

    Booking.com is een groot monster (dat dan weer wel) en hotels te vriend houden hebben zij niet nodig. De marketing en de snelheid & makkelijkheid van de website maken dat de gebruikerservaring geweldig is. Zelfs nu steeds meer mensen weten dat Booking.com niet meer de ”beste prijs garantie” heeft, boeken zij nog steeds op de site o.a. door de bovengenoemde gebruikerservaring.

    Ook is het zo dat mensen in het verleden vaak af zijn gezet bij het hotel/appartement en dat zij enige kans op bijv. een refund of om de betaalde borg terug te krijgen (met gegrondigde redenen) konden vergeten. BCOM bemiddeld hierin waardoor de gast zich juist gesterkt voelt.

  4. Jan

    Dit is onzin.
    Ik zeg niet dat Booking een geweldige site is. En ik weet dat ze hotels onder druk zetten.
    Maar de slechte reviews die we af en toe geven komen allemaal netjes op de site te staan.

  5. Johnny

    Nog geen slechte ervaringen gehad, gebruik ze coor overnachting te boeken tijdens vakantie.

  6. Paula Jorna

    Al ik weet niet hoeveel boekingen gedaan bij Booking.com. Altijd prima in orde.
    Maar de laatste tijd loont het zeker de moeite om ook elders rond te kijken
    Zo was een hotelboeking incl. Ontbijt goedkoper dan bij Booking zonder ontbijt.
    Exact hetzelfde hotel.
    Dus kijk altijd verder dan Uw neus lang is

  7. C.W.

    Wel eens, ook rekenen zij bestemmingstoeslag waar ze in het hotel in Antwerpen nooit van gehoord hebben.
    Werkelijk een onzingtoeslag op niets gebaseerd.

  8. suzan

    Heb in een verschrikkelijk ranzig en smeriger dan smerig aftands hotel geslapen de plashoeve via booking.com geboekt. Daar lig je letterlijk in de zeik van een ander en dat in Vinkeveen wat voor de witte criminelen is die daar hun optrekje hebben.
    De badkamer was nadat ik een douche had genomen ook overgelopen . De tv deed het niet zelfs de deur kon bijna niet dicht omdat hij krom was getrokken. Dat ze dat nog durven aan te bieden. Las dat het al jaren in verval is die troep daar.

  9. Maria

    Ik ben het met deze negativiteit helemaal niet eens. Ik boek veel en vaak bij booking.com en heb alleen maar zeer goede ervaringen. Er zijn bij al mijn boekingen best wel eens dingen goed fout gegaan en dan kon ik altijd een beroep doen op booking en hebben ze me ook geweldig geholpen en het probleem opgelost.
    En wat dat goedkoper uit zijn als je direct bij het hotel boekt betreft, daarin is mijn ervaring ook anders.
    Voor mij is via booking boeken nog steeds een comfortabele en veilige manier gebleken.

  10. Pieter

    Na een winst van 4 miljard € . Was Booking.com de eerste die om financiële steun aan de regering vroeg (ons geld) EN KREEG! Hier is maar één antwoord op: Elders boeken !!!!

  11. Wilhelmus Petrus Antonius Wolbrink

    Klopt helemaal. Ik heb mijn appartement geboekt, deze boeking is bevestigd, dus ook de vlucht geboekt. Komen ze drie dagen later met een bericht, “sorry, U kunt toch niet naar Uw geboekte appartement. 6 Emails verder via de “klantenservice”, met steeds exact hetzelfde antwoord (wij hebben een alternatief (helaas 200 euro duurder of kilometers ver verwijderd van de bewoonde wereld)) kwam de mail, Uw boeking is kostenloos gecancelled. Daar zit je dan met je betaalde vlucht. NOOIT MEER BOOKING.COM!!!!!, dat is het beste advies wat ik mensen kan aanraden.

  12. Anton

    Ook wij hebben een zeer vervelende ervaring bij Booking en we krijgen geen contact meer met ze. Noch via ons account, noch via de telefoon. Ze laten je 10 minuten aan de lijn hangen om vervolgens door een engelstalige mijnheer te laten vertellen dat ze problemen ondervinden en de verbinding verbroken wordt. Ik denk eerder dat ze, doordat ze dondersgoed kunnen zien wie er belt, er de voorkeur aan geven je niet meer te woord te staan. Chatten via de site gaat ook niet meer. Ik zou binnen 24 uur benaderd worden na het indienen van de klacht via de chat met een verzoek tot vergoeding van alle meerkosten die hierdoor ontstaan zijn of restitutie van de huurprijs. Dat contact had dan uiterlijk 25 juni plaats moeten hebben vinden. Niets gehoord natuurlijk. Alle wegen geblokkeerd. Dit na een verblijf in een appartement waar we zo’n beetje weggevlucht zijn vanwege de viezigheid, het verstrekken van een verkeerde centrale voordeurcode en een lekkende afvoer van de gootsteen waardoor je kon blijven dweilen en dus alleen maar in de douche water kon gebruiken. Tevens was er geen gratis parkeerplaats, die hoorde wel bij de overeenkomst, en probeerde der verhuurder ons ook extra geld afhangig te maken door huur voor de lakens en handdoeken te laten betalen. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan. De verhuurder was vanaf zondagavond, avond van de aankomst, niet meer bereikbaar. Ons commentaar op het appartement is verdwenen van de Booking site, evenals de andere negatieve reviews over hetzelfde appartement. Als dat je beloning is voor Genius 2 en Genius 3 status, dan ben je snel klaar met zo’n organisatie.

  13. Corneel Druif

    ……Ik boek al tijden niet meer met B.com….ze hebben lak aan je en gaan slecht met hun personeel om , net als Amazon , waar ik ook geen klant ben . Hotels zijn ook niet blij met B.com . Als je zelf belt , ben ik goedkoper uit . Hotels bekijk ik via andere sites , zoals Expedia . Ook stoorde ik me aan het feit , dat B.com voor aan de deur v d overheid rammelde voor overheidssteun, tijdens de pandemie, zij waren een v d eersten. Wetmatig kregen ze die en konden ze zichzelf een goede bonus uitkeren. Schande vond ik het..!!!!

  14. Myriam

    Met booking een appartement (bij een 5 sterren hotel) in Parijs geboekt, reservering was bevestigd code + pin code ontvangen, maar omdat ik niet zeker was dat er geen fout gebeurd was, 840 euro totaal prijs en zeker wou zijn dat het niet de prijs per nacht was hen de vraag gesteld, 2 x door hen bevestigd dat alles in orde was, toen we arriveerden bij het hotel bleek onze reservatie niet in orde, het hotel had al 2x aan booking gemeld dat er iets fout was, het hotel had nog plaats maar de kamer per nacht was 640 euro, naar booking gebeld, daar gingen ze niet mee akkoord en stelden ons een 2 keer een ondermaatse kamer voor – Ibis voor 340 euro aan de rand van Parijs, toen we daar niet akkoord mee waren, moesten we zelf maar op zoek, hadden er al de hele namiddag aan verloren, verschillende keren Booking.com om uitleg en/compensatie gevraagd maar nooit een antwoord, op het eind hebben ze gewoon al onze berichten verwijderd en konden we op die reservatie geen vraag meer stellen. BOOKING.COM helpt niet!!! NUTTELOOS – hopelijk doen ze er wettelijk iets aan.

  15. L.G

    Ook hele negatieve ervaring met booking. Super smerig hotel via hen geboekt waarbij we 1 van de kamers 1 nacht niet konden gebruiken vanwege de wietlucht die daar hing. Hotel vond dat ik moest mailen over mijn klacht maar reageerde niet eens. Booking kon alleen korting voor mijn volgende verblijf daar regelen! Alsof ik daar ooit nog naar terugga! Wel gewoon het volledige bedrag op je creditcard belasten maar geen oplossing! Echt schandalig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *