Ik ben niet gauw pissig, maar het is de organisatie van Empeiria 2016 gelukt om het bloed onder mijn nagels vandaan te houden. Wat een bijzondere avond had moeten worden met mijn ouders en zusje (en voor het muzikale gedeelte is dat ook absoluut gelukt), is het de organisatie van dit dure evenement (kaarten van €70 tot €400 euro per stuk – paar duizend aanwezigen) gelukt om de plank op de gehele rand mis te slaan.
Moet je daar dan een blogpost aan wijden? Nee, dat was ik niet van plan. Het was de eerste keer dat Empeiria georganiseerd is en fouten maken is menselijk, daarom dacht ik aanvankelijk bij mezelf: hopelijk leren ze er van en gaat het volgend jaar, waar ik ook al kaarten voor heb aangeschaft, een stuk beter.
Wat schetst mijn verbazing? De organisatie van Empeiria maakt vervolgens achteraf niet alleen geen excuses voor de situatie die ontstaan was, maar verwijdert ook nog een reacties van (terecht) boze mensen op hun Facebook-pagina. Met als klap op de vuurpijl wordt op vragen van mensen op Twitter en Facebook niet gereageerd. Ja, dan verdien je het dat de gebeurtenissen vereeuwigd worden. Wat ging er mis?
- Aanwezigen konden voor €10,- een parkeerkaart kopen, waar verder geen instructies over werden gegeven anders dan “zorg er voor dat je uiterlijk om zeven uur aanwezig bent”. Maar mensen die gepland hadden om om zeven uur, of zelfs eerder, aanwezig te zijn, kwamen in een enorme file terecht;
- De meesten deden er een uur over om een van de parkeerplaatsen te bereiken die, verrassend genoeg, zich op grote afstand bevonden. Vanaf die parkeerplaatsen werden mensen met bussen naar het terrein vervoerd. Maar doordat er te weinig bussen waren die, ook nog eens, in diezelfde file terechtkwamen omdat er geen aparte rijstrook voor die bussen was vrijgehouden, kwamen heel erg veel mensen te laat;
- Als door zo’n fout in de organisatie veel mensen te laat komen, kun je er als organisatie natuurlijk voor kiezen om het evenement iets later te laten starten, dat was niet het geval;
- De organisatie was daarnaast zelf niet bij de ingang te vinden, alleen het door hun ingehuurde beveiligingsbedrijf;
- Omdat de organisatie had aangekondigd dat er “foodtrucks” op het terrein stonden, hadden veel bezoekers niet gegeten. Als je de instructie krijgt om uiterlijk om zeven uur aanwezig te zijn, en het evenement begint om acht uur, dan zouden 60 minuten toch wel voldoende moeten zijn om een hapje eten te halen en het eten ook op te drinken. Niets is minder waar: voor iedere foodtruck stond een rij van minimaal tweehonderd mensen. Veel mensen hadden dus een lege maag toen het concert begon – er waren dus te weinig foodtrucks;
- Het gevolg hiervan was dat mensen tijdens het openluchtevenement rond bleven lopen, wat voor overlast zorgde voor andere aanwezigen;
- Ook waren er slechts circa 60 toiletten voor een paar duizend mensen. De pauze duurde 30 minuten, reken maar uit hoe snel je je dingetje daar dan moet doen wil dat met zulke aantallen mensen werken..,
- Toen iedereen eenmaal een beetje rustig zat, hing de volgende verrassing alweer in de lucht – letterlijk: een hele storende, lawaaimakende drone werd door de organisatie ingezet voor videoregistratie. Dat kun je niet maken tijdens een klassiek concert! Zoals NRC mooi beschreef: “Tot overmaat van ramp werd het concert door een luidruchtige drone verstoord, want hier gold natuurlijk: alles voor de plaatjes.”, of in de woorden van een van de bezoekers:
Voor veel geld koop je kaartjes voor Empeiria 2016. De organisatie vraagt je je speciaal aan te kleden in het wit, waar iedereen zijn best voor doet. Mensen komen uit het hele land mooi in het wit gekleed naar Paleis Soestdijk, om daar vervolgens als figurant te dienen tijdens een televisieopname, althans zo voelde ik me. Goed betalend klapvee waar je vooral geen aandacht aan moet schenken. – Marja van Tooren
- Na afloop moesten de duizenden bezoekers via een hele kleine opening in het hek naar buiten, wat voor veel duw- en trekwerk zorgde;
- Ook waren er wederom veel te weinig bussen aanwezig, waardoor sommige mensen weer een uur moesten wachten voordat ze teruggereden werden naar de parkeerplaats, terwijl het ook nog eens begon te regenen;
- Regen werd voorspeld, maar op het terrein waren geen poncho’s te koop – wat een kleine moeite was geweest om te organiseren voor de organisatie
- Met als klap op de vuurpijl zijn de bijna meer dan 100 klachten in de vorm van reviews op de Facebook-pagina ook nog eens verwijderd.
De organisatie van Empeiria, waar onder anderen de ervaren bedrijven CTM Entertainment en Tribe achter zitten, hebben zich niet van hun beste kant laten zien. Nogmaals: dat kan gebeuren als je voor het eerst een nieuw, groot evenement neerzet. Maar als mensen honderden euro’s neertellen voor kaartjes, en de avond valt organisatorisch gezien zó in de soep, dan kun je achteraf op z’n minst excuses of een verklaring verwachten. Maar nee, deze organisaties kiezen er voor om de reacties van hun duurbetalende klanten van hun Facebook-pagina te verwijderen. En dat getuigt van verregaande onbeschaamdheid. Volgend jaar ben ik er weer, we gaan zien of ze van het falen hebben geleerd.
Na alle kritiek die ik hier langs heb zien komen (en welke ik als bezoeker van afgelopen zaterdag helaas alleen maar kan onderschrijven) vraag ik mij af, of de organisatie van Empeiria nog met een (officiële) reactie komt. Wat een prachtige avond had moeten worden is voor velen in een teleurstelling geëindigd, dit is gewoon een feit. Helaas blijft het erg stil vanuit de Empeiria organisatie… In plaats daarvan wordt de kaartverkoop voor de editie van 2017 gepromoot. En response richting de gasten van editie 1 is hier wel (op zijn minst) op zijn plaats. – Anja Kellner
PS. Als we het dan toch over punten hebben die verbeterd kunnen worden, sommige mensen zaten de hele avond een beetje krap:
Geef een reactie