,

Duimen omhoog voor Facebook's vind-ik-niet-leuk-knop?

Bij een bericht op Facebook dat de kat is overleden, is het niet gepast om de ’vind-ik-leuk’-knop in te drukken. Binnenkort kunnen mensen toch hun medeleven betuigen zonder reactie te hoeven plaatsen.

Facebookgebruikers vragen al jaren om een knop waarmee ze aan kunnen geven dat ze iets niet leuk vinden. Tot voor kort wilde het platform daar niet aan, uit angst dat pestkoppen de functie zouden misbruiken. Oprichter Mark Zuckerberg is echter van gedachten veranderd. „Het is belangrijk om mensen meer opties te geven dan alleen vind-ik-leuk. Niet elk moment is een leuk moment”, liet hij eerder deze week weten tijdens een vraag-en-antwoordsessie.

Volgens internetexpert Danny Mekic’ heeft Facebook meerdere redenen voor het invoeren van een dislike- of vind-ik-niet-leuk-knop. „De uitdaging van sociale media is niet meer zo veel mogelijk gebruikers voor zich te winnen, maar om die gebruikers langere tijd op je platform te laten doorbrengen. Het invoeren van een knop voor minder leuke berichten biedt Facebook de mogelijkheid om een ander soort berichten en gebruikers aan zich te binden. Dus niet alleen de blije verhalen. Daarnaast krijgt Facebook door het invoeren van de vind-ik-niet-leuk-knop nog meer inzicht in wat gebruikers interessant vinden om te lezen. De foto van het verdronken vluchtelingetje op het strand, kun je niet liken. Maar Facebook wil wel weten dat het een veelbekeken foto is.”

Mekic’ wijst erop dat het Nederlandse Hyves nog voordat Facebook met de like-knop kwam een respect-knop had. „Dat was een slimmere keuze, want het woord respect gaat twee kanten op. Je kunt het zowel positief als negatief gebruiken. Als iemand schrijft dat er een baby is geboren kun je ’respect’ tonen, maar ook als iemand meldt dat hij in het ziekenhuis ligt na een auto-ongeluk.”

De Nederlandse internetexpert is benieuwd hoe Facebook de dislike-knop gaat vormgeven. „Facebook wil voorkomen dat gebruikers zo’n knop gaan misbruiken. Het moet geen pestknop worden, maar een neutrale knop.” Zelf zou Mekic’ onderzoeken hoe je de huidige like-knop neutraler kunt maken. „Het is al mogelijk om in een bericht je emoties kenbaar te maken. Het zou kunnen dat de like-knop automatisch verandert in een dislike-knop als je aangeeft dat je verdrietig bent, omdat je kat is verdwenen. Een andere mogelijkheid kan zijn dat een gebruiker zelf bij een bericht kan aangeven of er een like of dislike-knop moet verschijnen.”

Het blijft vooralsnog gissen of Facebook kiest voor een extra knop of aanpassing van de huidige knop. „Facebook is een innovatief bedrijf, dus ze komen vast met een innovatieve oplossing”, aldus Mekic’. Mocht deze niet naar de zin zijn van de gebruikers, kunnen ze dat in ieder geval massaal kenbaar maken.

Dit artikel verscheen vandaag in De Telegraaf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *