“Dit is een speciale dag”, glunderde Facebookmagnaat Mark Zuckerberg tijdens de laatste vraag-antwoordsessie met zijn gebruikers. Jarenlang vroegen Facebookers om een dislikebutton en nu kon hij eindelijk melden: hij komt er. Of althans, iets wat erop lijkt. Hoe die nieuwe knop eruit gaat zien, is nog onduidelijk. Maar de eerste proeven worden binnenkort uitgevoerd. Want, zo stelt Zuckerberg, niet elk moment is een goed moment. “En zo’n droevig bericht liken, voelt ook niet echt comfortabel.” Is zo’n button wel een goed idee?

Het is vooral een idee in het voordeel van Facebook zelf, denkt internetexpert Danny Mekic’. Zo begaan met zijn gebruikers is Zuckerberg namelijk helemaal niet. “Ze voelen amper druk van gebruikers. Facebook is gewoon een eilandje op de oceaan van Sillicon ValleyJe kunt niet eens met ze bellen. Heb je ooit een groep demonstranten in slaapzakken voor hun pand zien liggen?”

Minder blij nieuws mag ook

Met deze mogelijkheid maakt Facebook zich weer relevant, zegt Mekic’. Jarenlang zijn we ‘gepavlovt’ om leuke dingen op onze tijdlijn te plaatsen. Over diploma-uitreikingen, vakantie’s en geboren baby’s. “Bij slecht nieuws over bijvoorbeeld een overleden kat, dachten we: dit is niet interessant genoeg om te plaatsen. Dat krijgt toch geen likes.” Maar aan gebruikers die afhaakten vanwege al dat blije nieuws, geeft Facebook nu het signaal dat minder blij nieuws ook gewoon mag. Dat zorgt voor meer actieve gebruikers en dus meer berichten. Gevolg: meer data voor adverteerders. 

Hoe de knop eruit gaat zien, durft Mekic’ niet te voorspellen. Maar de duim omlaag naast de duim omhoog zal het zeker niet worden, zegt hij stellig. “Dan wordt het echt een pestknop, een afwijzing. Niemand vindt het leuk om afgewezen te worden. Vooral niet door zijn eigen vrienden. In dat geval zullen mensen bang zijn om iets te plaatsen en blijven ze juist weg van Facebook. Daar zit het bedrijf niet op te wachten.”

Dit artikel verscheen vandaag in Trouw